direct naar inhoud van 7.2 Resultaten overleg ex artikel 3.1.1 Bro
Plan: Neede, Bedrijventerreinen 2011
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1859.BPNDE20110005-0100

7.2 Resultaten overleg ex artikel 3.1.1 Bro

Conform artikel 3.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening is het bestemmingsplan voorgelegd aan de volgende instanties:

  • Alliander,
  • Gasunie,
  • KPN,
  • Kamer van Koophandel,
  • Ministerie van Economische Zaken,
  • Provincie Gelderland,
  • Vitens,
  • VNOG,
  • Vrom-inspectie en
  • Waterschap Rijn en IJssel.

De instanties Alliander, KPN, Ministerie van Economische Zaken, Vitens en Vrom-inspectie hebben niet gereageerd.
De instanties Gasunie, Kamer van Koophandel, provincie, VNOG en Waterschap hebben gereageerd. De ontvangen vooroverlegreacties zijn hieronder samengevat en van antwoord voorzien.

7.2.1 Veiligheidsregio Noord- en Oost Gelderland, Postbus 234, 7300 AE Apeldoorn (VNOG)

Samenvatting brief van 1 februari 2012:
In het nog te ontwikkelen gebied binnen het bestemmingsplan zijn nog geen bluswatervoorzieningen gerealiseerd. In het reeds bestaande gedeelte binnen het plangebied zijn voldoende bluswatervoorzieningen aanwezig.
Een gedeelte van het bestemmingsplan valt buiten het bereik van de WAS palen. Het uitgangspunt is dat de huidige bewoners van het bestemmingsplan zelfstandig kunnen handelen en dus als zelfredzaam worden aangemerkt:

  • a. de VNOG adviseert om in samenwerking met team Risicobeheersing van de gemeente de bluswatervoorziening in het te ontwikkelen gebied binnen het bestemmingsplan op hoeveelheid en capaciteit af te stemmen;
  • b. tankstation Dieperink heeft geen vergunning meer voor verkoop en/of opslag van LPG. Op de risicokaart staan het invloedsgebied en effectgebied nog wel aangegeven. De VNOG adviseert om de risicokaart aan te laten passen;
  • c. een groot gedeelte van het bestemmingsplan valt niet onder het bereik van de WAS-palen. De VNOG adviseert de gemeente om samen met de hulpdiensten te werken aan planvorming hoe de betreffende burger geïnformeerd worden ten tijde van rampen of grote calamiteiten.

Reactie gemeente:

Ad a.
dit punt is ruimtelijk niet relevant. Het advies is doorgegeven aan de lokale brandweer en de ambtenaar openbare veiligheid;

Ad b.
het tankstation Dieperink heeft inderdaad geen vergunning meer voor LPG en wordt daarom binnenkort verwijderd van de risicokaart. Bestemmingsplantechnisch is dit niet relevant. Het bedrijf valt namelijk buiten het plangebied.

Ad c.
zie onder punt a

Gevolgen voor het bestemmingsplan: Nee  
7.2.2 Gasunie/N.V. Nederlandse Gasunie, Postbus 19, 9700 MA Groningen

Samenvatting brief van 2 december 2011:

  • a. Op de verbeelding staan in het plangebied twee gastransportleidingen en een gasontvangststation. In de toelichting staat dat er geen planologisch relevante leidingen liggen. Verzocht wordt de toelichting aan te passen.
  • b. Het gasontvangststation (GOS, N-091) van de Gasunie is niet als zodanig bestemd. Gelet op de veiligheidsaspecten, gerelateerd aan de aanwezigheid van dit GOS, verzoekt de Gasunie om het GOS met bijbehorend terrein inclusief hekwerk te bestemmen als 'Bedrijf-Gasontvangststation' (regels en verbeelding). De correcte locatie staat op de bijgevoegde tekeningen N-091-KS-001 en N-569-66-KR-001. .
  • c. Het beleid van Gasunie is om bij nieuwe ontwikkelingen nabij een bestaand GOS rondom de bestemming van het GOS een dubbelbestemming 'Leiding-Gas' op te laten nemen. Dit biedt Gasunie de ruimte het station toegankelijk te houden voor onderhoud en inspectie. De dubbelbestemming zorgt voor een vrije aanrijroute voor brandweer en andere hulpverleners. Gasunie verzoekt daarom genoemde dubbelbestemming op te nemen met een belemmeringenstrook van 4 meter rondom het GOS. Zo is de minimale veiligheidsafstand voor beperkt kwetsbare objecten van 4 meter gewaarborgd. Ter verduidelijking heeft Gasunie een illustratie bijgevoegd.
  • d. Gasunie verzoekt de planregels aan te vullen met de bestemming 'Bedrijf-Gasontvangststation'. Gasunie heeft een tekstvoorstel bijgevoegd.

Reactie Gemeente:

Ad a.
de toelichting wordt aangepast;

Ad b.
het terrein van het GOS wordt apart bestemd als B-NV (Bedrijf – Nutsvoorzieningen). + plaatsgebonden risicocontour van 15 meter.

Ad c.
de dubbelbestemming “Leiding-Gas” is als zodanig al in het voorontwerpbestemmingsplan opgenomen en wordt aangepast conform de tekeningen N-091-KS-001 (wijz. 4) en N-5679-66-KR-001 (wijz. 11)..

Ad d.
zie onder punt b.

Gevolgen voor het bestemmingsplan: Ja, voor wat betreft de aanpassing bestemming voor GOS inclusief aanbrengen belemmeringenstrook plus noodzakelijke aanpassingen aan de toelichting en toevoeging van bestemming 'Bedrijf-Nutsvoorzieningen' aan de regels.  
7.2.3 Kamer van Koophandel Centraal Nederland, Postbus 9292, 6800 KZ Arnhem

Samenvatting brief van 22 december 2011:

  • a. Conserverend bestemmingsplan:
    De KvK is in zijn algemeenheid geen voorstander van een conserverend bestemmingsplan. De KvK wil de ruimtelijke wensen van bedrijven inventariseren en die eventueel in het nieuwe bestemmingsplan vastleggen.
  • b. Bedrijvigheid plangebieden:
    Voor een goed inzicht in de economische activiteiten vraagt de KvK een lijst op te nemen van de aanwezige bedrijven in het plangebied. Dat overzicht kan naast de aard van de bedrijvigheid ook de eventuele uitbreidingsmogelijkheden aangeven.
  • c. Toekomst bedrijventerrein:
    In mei 2011 is het Regionaal Programma Bedrijventerrein (RPB) voor de Achterhoek vastgesteld. Doel hiervan is de bedrijventerreinopgave te definiëren en afspraken te maken over de te nemen maatregelen en activiteiten. De vertaling van het RPB staat in de Structuurvisie “Berkelland 2025”. In die visie geeft de gemeente aan dat vooral wordt ingezet op verbetering/revitalisering van bedrijventerreinen. Dat bedrijventerreinenbeleid moet worden doorvertaald in de diverse bestemmingsplannen. Het voorliggende voorontwerpbestemmingsplan is onvoldoende duidelijk over de toekomstplannen voor Wheemergaarden en Russchemors.. De KvK vraagt om dit te verduidelijken.
  • d. Detailhandel in volumineuze goederen:
    Binnen de bestemming 'bedrijventerrein' is ook de vestiging van detailhandel in volumineuze goederen toegestaan. De KvK meent dat de overheid zeer terughoudend moet zijn als het gaat om de vestiging van detailhandel op bedrijventerreinen. De vestiging van grootschalige/volumineuze detailhandel kan een duurzame ontwrichting van de bestaande detailhandelstructuur tot gevolg hebben. Door het ontwikkelen van een winkelareaal in de periferie vindt er vaak een ongewenste verplaatsing van m2 verkoopoppervlak vanuit centrummilieus plaats. Als nieuwvestiging van detailhandel in volumineuze goederen op de bedrijventerreinen Wheemergaarden en de Russchemors wordt toegestaan, moet aan een aantal randvoorwaarden worden voldaan:
    • 1. er moet regionale afstemming plaatsvinden. Grootschalige/perifere detailhandel moet zich zoveel mogelijk concentreren op een aantal plaatsen in de regio;
    • 2. vestiging mag geen negatieve gevolgen hebben voor de bestaande detailhandelstructuren;
    • 3. assortimentsverbreding en branchevervaging moet worden voorkomen. Hiervoor moeten nadere regels worden opgesteld en gehandhaafd.

De KvK vraagt om deze randvoorwaarden op te nemen in het bestemmingsplan.

Reactie gemeente:

De KvK heeft een gelijksoortige reactie ingediend bij het voorontwerpbestemmingsplan “Eibergen, Bedrijventerreinen 2011”. Gelet daarop is een aantal aanpassingen gedaan in het bestemmingsplan ”Eibergen, Bedrijventerreinen 2011” te weten: aanpassing van artikel 1.53 (detailhandel), toevoeging nieuw artikel 1.136 (volumineuze (grootschalige) detailhandel) en de toevoeging van twee afwijkingsregels. In navolging van het plan “Eibergen, Bedrijventerreinen 2011” worden deze aanpassingen doorgevoerd in alle bestemmingsplannen bedrijventerreinen. In de voorontwerpbestemmingsplannen “Borculo, Bedrijventerreinen 2011” en “Neede, Bedrijventerreinen 2011”zijn deze aanpassingen al verwerkt. In antwoord op de reactie van de Kamer van Koophandel verwijzen wij dus naar onze reacties bij het bestemmingsplan “Eibergen, Bedrijventerreinen 2011”. Hieronder worden die wijzigingen nog eens belicht.

Ad a t,m c:
In reguliere procedures voor bestemmingsplanherzieningen voor bedrijventerreinen met ontwikkelingsmogelijkheden vormen de genoemde punten normaliter onderdeel van de afwegingsaspecten. Hier is daarvan geen sprake, omdat het een conserverend bestemmingsplan betreft. (zie paragraaf 1.1 van de toelichting van dit bestemmingsplan voor de aanleiding en doelstelling van deze planherziening).
Deze actualiseringsslag is als gevolg van de nieuwe Wet ruimtelijke ordening (Wro) eerst nodig. Volgens die Wro moeten al onze bestemmingsplannen voor 1 juli 2013 zijn vernieuwd conform de voorgeschreven standaarden. Berkelland kent ongeveer 400 plannen, die geactualiseerd moeten worden. Daarna kunnen, waar nodig, nieuwe meer ontwikkelingsgerichte plannen gemaakt worden.

Ad d.
In het conceptbestemmingsplan “Neede, Bedrijventerreinen 2011” omschreef artikel 1.53 het begrip "detailhandel in volumineuze goederen” (detailhandel, die vanwege de omvang van de gevoerde artikelen een groot oppervlak nodig heeft voor de uitstalling, in de vorm van de verkoop van auto's, boten, caravans, landbouwwerktuigen, wooninrichtingen, tuininrichtingsartikelen, grove bouwmaterialen, keukens, sanitair en naar de aard daarmee te vergelijken of gelijk te stellen artikelen).
Naar aanleiding van soortgelijke opmerkingen van de KvK bij het voorontwerpplan “Eibergen, Bedrijventerreinen 2011” is het ontwerpplan “Eibergen, Bedrijventerreinen 2011 aangepast. Artikel 1.53 is gewijzigd in “detailhandel” en er is een nieuw artikel 1.136 (volumineuze (grootschalige) detailhandel” toegevoegd. Tenslotte zijn enkele afwijkingsregels opgenomen over “afwijken volumineuze (grootschalige) detailhandel” en “afwijken ondergeschikte detailhandel”.
Voornoemde aanpassingen waren al opgenomen in het voorontwerpbestemmingsplan “Neede, Bedrijventerreinen 2011” en blijven gehandhaafd in het ontwerpplan “Neede, Bedrijventerreinen 2011”. Deze bepalingen zijn nu opgenomen in alle in procedure gebrachte bestemmingsplannen voor bedrijventerreinen.
De door de KvK gewenste toevoeging van een aantal randvoorwaarden vormen in procedures tot bestemmingsplanherziening voor bedrijventerreinen met ontwikkelingsmogelijkheden zeker afwegingsaspecten.
Aanvullend verwijzen wij in dit kader nog naar het bestuursconvenant Regionaal Programma Bedrijventerreinen Achterhoek. Dit RPB heeft tot doel de bedrijventerreinenopgave te definiëren en afspraken te maken over te nemen maatregelen en activiteiten, waaronder de vertaling en uitwerking van de gemeentelijke, regionale en provinciale doelstellingen op het gebied van bedrijventerreinen.

Gevolgen voor het bestemmingsplan: Nee  
7.2.4 Provincie Gelderland, Postbus 9090, 6800 GX Arnhem

Samenvatting brief van 29 november 2011:
De provinciale afdelingen van de provincie hebben geconstateerd dat in het voorontwerp van het bestemmingsplan Neede, Bedrijventerreinen 2011 geen provinciale belangen aan de orde zijn. Zij zien daarom geen reden hierover advies uit te brengen.

Reactie gemeente:

Er zijn geen provinciale belangen in het voorontwerpbestemmingsplan aan de orde.

Gevolgen voor het bestemmingsplan: Nee  
7.2.5 Waterschap Rijn en IJssel

Samenvatting brief van 2 december 2011:

Op pagina 28 van de toelichting is de watertoetstabel niet goed ingevuld:

  • a. er ligt wel een persleiding, namelijk langs de Parallelweg en Oude Eibergseweg;
  • b. er wordt wel (hemel)water op oppervlaktewater geloosd;
  • c. er bevinden zich wel overstorten, namelijk bij Industrieweg 13a en Parallelweg 74.

Het waterschap verzoekt om de waterparagraaf tekstueel aan te passen en de persleiding op de plankaart op te nemen. Er is geen volledig advies uitgebracht, omdat enkele thema's onvoldoende zijn uitgewerkt. Het waterschap wil het ontwerp-projectbesluit nogmaals beoordelen om daarna een definitief wateradvies te geven. Het waterschap meldt in zijn aanvullende mail van 6 april 2012, dat de opmerking over het geloosde hemelwater tekstueel is bedoeld.
Op het bedrijventerrein wordt hemelwater geloosd dus moet de betreffende vraag in de watertoetstabel met 'ja' beantwoord worden. In de toelichtende tekst moet een passage worden opgenomen in de geest van: “het betreft een actualiserend bestemmingsplan. Over het lozen van hemelwater is in de ontwerpfase overleg gevoerd met het waterschap en er zijn afspraken gemaakt. Vaststelling van het actualiserende bestemmingsplan verandert feitelijk niets aan de huidige situatie qua lozing van hemelwater”. Bij deze mail zijn ook de digitale tekeningen van Berkelland gevoegd.

Reactie gemeente:

Het Waterschap rept over een ontwerpprojectbesluit. Neede, Bedrijventerrein 2011 is een voorontwerpbestemmingsplan, dat wordt bijgesteld naar ontwerpbestemmingsplan.

Ad a.
de persleiding wordt aangegeven conform de overgelegde digitale tekeningen;

Ad b.
de watertoetstabel wordt aangepast. De toelichting wordt aangevuld conform de strekking van de mail van 6 april 2012, dat in de voorontwerpfase overleg is gevoerd en afspraken zijn gemaakt;

Ad c.
de overstorten zijn geregeld binnen de op de verbeelding aangegeven groenbestemming. Binnen de groenbestemming zijn watervoorzieningen (dus ook overstorten) als recht mogelijk.

Gevolgen voor het bestemmingsplan: Ja voor wat betreft het aangeven van de persleiding en de waterstorten en de aanpassing van de Watertoetstabel.