direct naar inhoud van 5.2 Geluid
Plan: Rietmolen, De Mölle 2011
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1859.BPRML20110016-1000

5.2 Geluid

5.2.1 Algemeen

De Wet geluidhinder (Wgh) stelt eisen ten aanzien van de geluidsbelasting van geluidsgevoelige functies. De functie 'wonen' is aan te merken als een geluidsgevoelige functie. De Wgh biedt onder geluidsgevoelige bestemmingen (zoals woningen) bescherming tegen geluidhinder van onder andere wegverkeerlawaai en industrielawaai. Op basis van de Wet geluidhinder (Wgh) dient bij vaststelling of herziening van een bestemmingsplan een akoestisch onderzoek te worden ingesteld. Het akoestisch onderzoek bepaalt de geluidsbelasting op de gevel van de geluidsgevoelige bestemming die vanwege de weg of nabijgelegen industrie wordt ondervonden.

5.2.2 Industrielawaai
5.2.2.1 Algemeen

Er is een akoestisch onderzoek gedaan naar de geluidbelasting van de naastgelegen basisschool op de nieuwe woningen die gebouwd gaan worden op de locatie van de sporthal. Dit onderzoek is uitgevoerd door Buijvoets Bouw en geluidsadvisering en is opgenomen in Bijlage 3 bij deze toelichting. De conclusies uit dit rapport zijn hieronder opgenomen. Voor een nadere toelichting hierop wordt verwezen naar Bijlage 3bij deze toelichting.

5.2.2.2 Conclusie akoestisch rapport

Langtijdgemiddeld beoordelingsniveau

De berekende geluidbelasting LAr,LT door roepen/schreeuwen van kinderen op het speelterrein/sportveld en het gangpad ligt bij de dichtstbijzijnde geplande woning (rekenpunt 1) ruimschoots boven de standaard streefwaarden (45 dBA etmaalwaarde), de streefwaarde wordt met 3 dBA overschreden.

Wanneer op de erfscheiding, waar nu gedeeltelijk het hek staat, een 2 m hoge keermuur (t.o.v. het schoolplein) wordt geplaatst (zie plot in bijlage I van het in Bijlage 3 opgenomen akoestisch onderzoek) kan in punt 1 aan de streefwaarde worden voldaan.

Piekgeluiden LAmax

De berekende piekgeluiden door roepen/schreeuwen van kinderen op het speelterrein en het gangpad ligt bij de dichtstbijzijnde geplande woning (rekenpunt 1) ruimschoots boven de maximale normwaarden voor piekgeluiden. Door plaatsing van een scherm, zoals hiervoor beschreven, nemen de piekgeluiden met 11 dBA af en wordt aan de maximale norm voldaan.

5.2.3 Wegverkeerslawaai

In de Wet geluidhinder staat beschreven dat alle wegen een zone hebben. Een uitzondering hierop zijn wegen met een maximum snelheid van 30 km/uur of lager. De zone is een gebied waarbinnen een akoestisch onderzoek verplicht is als er een nieuwe woning mogelijk wordt gemaakt in het bestemmingsplan. De breedte van de zone is afhankelijk van het aantal rijstroken en of de omgeving binnenstedelijk of buitenstedelijk is.

In de Wet geluidhinder (Wgh) worden eisen gesteld aan de toelaatbare geluidbelasting op de gevels van nog niet geprojecteerde woningen langs een bestaande weg binnen en buiten de bebouwde kom. In artikel 82, lid 1 staat dat voor deze woningen de geluidbelasting van het verkeerslawaai op de gevel maximaal 48 dB mag zijn. Dit wordt de voorkeurswaarde genoemd.

In de directe omgeving van beide locaties zijn alleen niet gezoneerde 30 km/uur wegen aanwezig. Verkeerslawaai speelt daarom geen rol.