Plan: | Borculo, Woongebieden 2011, herziening 2015-1 (De Koppel) |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1859.BPBCL20150002-0100 |
Vanaf 2006 is wooncorporatie ProWonen bezig met de uitvoering van het wijkplan voor de wijk "De Koppel" in de kern Borculo. Het wijkplan voorziet in groot onderhoud, sloop en nieuwbouw van woningen. In 2010 zijn de onderdelen van het wijkplan, indien nodig, verwerkt in een bestemmingsplanherziening. Deze bestemmingsplanherziening is vervolgens in 2012 integraal opgenomen in het bestemmingsplan "Borculo, Woongebieden 2011".
Van de in totaal drie fasen zijn inmiddels de eerste twee fasen afgerond. Voor de laatste (derde) fase dienen een aantal wijzigingen worden doorgevoerd ten opzichte van het geldende bestemmingsplan. De wijzigingen zijn beperkt in aard en omvang. Voor een beschrijving per onderdeel wordt verwezen naar paragraaf 3.2. Tevens dienen een aantal correcties uit eerdere fasen worden doorgevoerd. Met dit plan wordt, door planologische afname van het aantal woningen, geanticipeerd op de verwachte toekomstige krimp van het aantal huishoudens.
Samenvattend worden de volgende (planologische) wijzigingen doorgevoerd, namelijk:
De voorgenomen ontwikkelingen zijn niet in overeenstemming met het geldende bestemmingsplan waardoor een bestemmingsplanherziening is vereist. Voorliggend bestemmingsplan voorziet hierin. Hierbij zal worden aangetoond dat de in dit bestemmingsplan besloten ontwikkeling in overeenstemming is met 'een goede ruimtelijke ordening'.
Het plangebied bestaat uit diverse plandelen en is gelegen in de wijk "De Koppel" in de kern Borculo. Deze wijk is aan westzijde van de kern gelegen, globaal tussen de Barchemseweg (N821), Burgemeester Bloemenstraat en de Ruurloseweg. In figuur 1.1 is globaal de ligging ten opzichte van de kern Borculo aangegeven met de rode contour. In figuur 1.2 is de ligging van de plandelen op wijkniveau weergegeven.
Afbeelding 1.1: Ligging plangebied ten opzichte van de kern Borculo (Bron: Opentopo)
Afbeelding 1.2: Ligging van de planonderdelen op wijkniveau (Bron: ArcGIS)
Het bestemmingsplan "Borculo, Woongebieden 2011, herziening 2015-1 (De Koppel)" bestaat uit de volgende stukken:
Op de verbeelding zijn de bestemmingen van de in het plan begrepen gronden weergegeven. In de regels zijn bepalingen opgenomen om de uitgangspunten van het plan zeker te stellen. Het plan gaat vergezeld van een toelichting. De toelichting geeft een duidelijk beeld van het bestemmingsplan en van de daaraan ten grondslag liggende gedachten, maar maakt geen deel uit van het juridisch bindende deel van het bestemmingsplan.
De locaties zijn gelegen binnen de plangrens van het geldende bestemmingsplan "Borculo, Woongebieden 2011". Het bestemmingsplan is door de gemeenteraad vastgesteld op 11 september 2012.
In paragraaf 3.2 wordt per onderdeel een beschrijving gegeven van de gewenste ontwikkeling, het geldend planologische kader beschreven en de aanpassingen die met dit bestemmingsplan worden doorgevoerd. Voor een beschrijving hiervan wordt verwezen naar paragraaf 3.2.
Na deze inleiding wordt in hoofdstuk 2 ingegaan op een beschrijving van het plangebied en de omgeving
Hoofdstuk 3 bevat de planbeschrijving.
In hoofdstuk 4 wordt ingegaan op het beleidskader. Hierin wordt het beleid van Rijk, provincie Gelderland en de gemeente Berkelland beschreven.
In hoofdstuk 5 passeren alle relevante milieu- en omgevingsthema's de revue.
Hoofdstuk 6 gaat in op de juridische aspecten/planverantwoording, waarna in hoofdstuk 7 de economische uitvoerbaarheid van het project wordt beschreven.
Hoofdstuk 8 gaat tot slot in op de maatschappelijke uitvoerbaarheid.
Borculo is historisch gezien de enige stad in de gemeente Berkelland. In tegenstelling tot de andere kernen ligt Borculo niet op een hoge plek. Het stadje ligt op enkele kleinere hogere ruggen midden in een laag en nat gebied, waar de Berkel en de Lebbinkbeek samenkomen. Vroeger stroomde het water in verschillende stroompjes door de stad. Nu ligt er alleen nog een smalle tak van de Berkel om het historische centrum. De Berkel is gekanaliseerd in een brede stroom die in een wijde boog tussen dijken om de noordkant van Borculo heen gaat. De stad heeft zich naar alle zijden uitgebreid. Aan de zuidkant vormt de rondweg N315 (Ruurlo-Neede) een harde grens tussen bebouwing en het landelijk gebied. Aan de noordzijde was dit de (gekanaliseerde) Berkel. Eind vorige eeuw is hier de sprong over de Berkel gemaakt met het bedrijventerrein Overberkel. Borculo is een stad met een klein historisch centrum met een gedifferentieerd winkelaanbod en een eigen sfeer. Van nature heeft het centrum van Borculo veel uitstraling. Een centrum met potentie en een sterke identiteit. De rivier de Berkel heeft hierbinnen een sfeerversterkende rol.
Vanaf 2006 is wooncorporatie ProWonen bezig met de uitvoering van het wijkplan voor de wijk "De Koppel" in de kern Borculo. Het wijkplan voorzien in groot onderhoud, sloop en nieuwbouw van woningen. Gelet op de omvang van de opgave is de uitvoering opgedeeld in drie fasen in de periode van 2009 t/m 2017.
De huidige situatie verschilt per plandeel waarop dit bestemmingsplan betrekking heeft. Enkele plandelen zijn al ontwikkeld en enkele zijn in ontwikkeling. Voor enkele plandelen dient de sloop nog plaats te vinden. In afbeelding 2.1 en 2.2 zijn luchtfoto's opgenomen van de plandelen. Daarbij moet in acht worden genomen dat deze luchtfoto niet de meest recente stand van zaken weergeeft.
Afbeelding 2.1: Luchtfoto van de kern Borculo en omgeving (Bron: ArcGIS)
Afbeelding 2.2: Luchtfoto van de planonderdelen op wijkniveau (Bron: ArcGIS)
In 2006 is ProWonen gestart met het maken van een wijkplan voor De Koppel in Borculo. In de wijk staat niet alleen de leefbaarheid onder druk, maar ook de matige bouw- en woontechnische kwaliteit van de woningvoorraad laat te wensen over. Zowel voor de bewoners, ProWonen als de gemeente is het van belang dat De Koppel weer een aantrekkelijke wijk wordt: een wijk met een goed imago, waarop de bewoners trots zijn en waarin het voor iedereen prettig wonen is. Met deze inzet wordt door de gemeente Berkelland en ProWonen gestreefd naar een wijk met kwaliteit en toekomstwaarde. Met oog voor de huidige karakteristieken van De Koppel wordt het woningbezit aangepast op de toekomstige vraag. Ook wordt er geïnvesteerd in de openbare ruimte. De wijzigingen zijn beperkt in aard en omvang. In de volgende paragraaf wordt per onderdeel een beschrijving gegeven van de gewenste ontwikkeling, het geldend planologische kader beschreven en de aanpassingen die met dit bestemmingsplan worden doorgevoerd.
Omschrijving ontwikkeling
Behorende bij de appartementen aan de Hieminkbeekstraat nr. 10 t/m 16 worden aan de achterzijde acht parkeerplaatsen omgevormd tot bergingen ten behoeve van de appartementen.
Geldend bestemmingsplan
Deze locatie is bestemd als 'Verkeer - Verblijfsgebied'. Voor een uitsnede van het geldend bestemmingsplan wordt verwezen naar afbeelding 3.1. Gronden met deze bestemming hebben betrekking op de 30-km/uur wegen en zijn hoofdzakelijk bestemd voor wegen, straten, pleinen en voet- en fietspaden, markten, parkeervoorzieningen, waaronder ook garageboxen en picknickplaatsen.
Afbeelding 3.1: Uitsnede geldend bestemmingsplan (Bron: gemeente Berkelland)
Aanpassing bestemmingsplan
Aangezien bergingen (niet zijnde garageboxen) ten behoeve van de woningen niet mogelijk zijn binnen de huidige bestemming 'Verkeer - Verblijfsgebied' wordt deze locatie bestemd als 'Wonen - Gestapeld'. In de bestemming is een gezamenlijk oppervlakte aan bijgebouwen bij het woningbouwcomplex tot maximaal 100 m2 toegestaan.
Omschrijving ontwikkeling
Het toegestane aantal woningen binnen het bestaande bouwvlak wijzigt van 4 naar 3 woningen.
Geldend bestemmingsplan
Deze locatie is bestemd als 'Wonen'. Voor een uitsnede van het geldend bestemmingsplan wordt verwezen naar afbeelding 3.2. Het aantal woningen binnen het bouwvlak mag niet meer dan het bestaande aantal bedragen, aangezien er geen aanduiding 'maximum aantal wooneenheden' op de verbeelding is opgenomen.
Afbeelding 3.2: Uitsnede geldend bestemmingsplan (Bron: gemeente Berkelland)
Aanpassing bestemmingsplan
Herontwikkeling van 4 naar 3 woningen binnen het bouwvlak past het geldend bestemmingsplan. Om de afname van het aantal woningen, met één woning, ook daadwerkelijk te verzekeren wordt met dit plan een aanduiding 'maximum aantal wooneenheden' met een maximum van 3 op de verbeelding opgenomen. Opgemerkt wordt dat het bouwvlak ongewijzigd blijft.
Omschrijving ontwikkeling
Het voorgenomen plan om op de hoek Leerinkbeekstraat - Prins Bernhardstraat gestapelde woningen (appartementen) te realiseren is niet meer aan de orde. Het toegestane aantal woningen binnen de bestaande bouwvlakken wijzigt van 17 naar 12 woningen.
Geldend bestemmingsplan
Deze locatie is bestemd als 'Wonen' en 'Wonen - Gestapeld'. Voor een uitsnede van het geldend bestemmingsplan wordt verwezen naar afbeelding 3.3. Het aantal woningen binnen de bouwvlakken mag niet meer bedragen dan aangegeven met de aanduiding 'maximum aantal wooneenheden'. In dit geval zijn (4+8+5) 17 woningen toegestaan, waarvan maximaal 8 appartementen binnen de bestemming 'Wonen - Gestapeld'. Ter plaatse van de 'Wro-zone wijzigingsgebied 2' mag onder voorwaarden een horecabedrijf in de vorm van een cafetaria worden toegestaan.
Afbeelding 3.3: Uitsnede geldend bestemmingsplan (Bron: gemeente Berkelland)
Aanpassing bestemmingsplan
Herontwikkeling naar 12 grondgebonden woningen binnen de bouwvlakken past binnen de kaders van het geldend bestemmingsplan. Om de afname van het aantal woningen, met 1 en 4 woningen, ook daadwerkelijk te verzekeren wordt met dit plan een aanduiding 'maximum aantal wooneenheden' met een maximum van 12 op de verbeelding opgenomen. De planologische mogelijkheid voor gestapelde woningen (appartementen) wordt verwijderd met dit plan.
De maximale goot- en bouwhoogte worden voor alle woningen in dit deel hetzelfde, namelijk 6 en respectievelijk 10 meter. Opgemerkt wordt dat de drie bouwvlakken met dit plan worden omgevormd naar één bouwvlak, maar de situering ongewijzigd blijft.
Door gewijzigde inzichten is er geen behoefte meer aan een horecabedrijf in de vorm van een cafetaria. Daarom wordt de 'Wro-zone wijzigingsgebied 2' van de verbeelding verwijderd.
Omschrijving ontwikkeling
Het voorgenomen plan is om aan de noordelijke zijde van de weg 10 woningen te realiseren. Aan de zuidzijde van de weg blijven 9 woningen toegestaan. Wel wordt opgemerkt dat één bouwrecht voor een woning wordt verschoven van het bouwvlak waar 3 woningen zijn toegestaan naar het bouwvlak waar 6 woningen zijn toegestaan. Tevens wordt de situering van de parkeerweg aan de noordelijke zijde van de weg gewijzigd en wordt een parkeerweg aan de zuidelijke zijde toegevoegd.
Geldend bestemmingsplan
Deze locatie is bestemd als 'Wonen', 'Verkeer - Verblijfsgebied' en 'Tuin'. Voor een uitsnede van het geldend bestemmingsplan wordt verwezen naar afbeelding 3.4. Het aantal woningen binnen de bouwvlakken mag niet meer bedragen dan aangegeven met de aanduiding 'maximum aantal wooneenheden'. In dit geval zijn aan de noordelijke zijde van de weg 13 woningen toegestaan en aan de zuidelijke zijde (6+3) 9 woningen toegestaan. Openbare parkeerwegen zijn opgenomen in de bestemming 'Verkeer - Verblijfsgebied'. Vooruitlopend op dit plan is via een omgevingsvergunning (NL.IMRO.1859.OVBCL20140012-0100) afgeweken van het geldend bestemmingsplan een bouwplan voor 7 woningen reeds verleend.
Afbeelding 3.4: Uitsnede geldend bestemmingsplan (Bron: gemeente Berkelland)
Aanpassing bestemmingsplan
Herontwikkeling naar 10 woningen binnen het bouwvlak aan de noordzijde van de weg past binnen het geldend bestemmingsplan, net als herontwikkeling naar 2 woningen binnen het bouwvlak waarbinnen 3 woningen zijn toegestaan. Tevens wordt het bouwvlak afgestemd op 10 woningen.
Tevens wordt de verschuiving van bouwrechten voor woningen, van 3 naar 2 en van 6 naar 7 aan de zuidzijde van de weg, verzekerd met dit plan middels aanduidingen 'maximum aantal wooneenheden' met een maximum van 2 en 7 op de verbeelding.
Om de afname van het aantal woningen, met totaal 3 woningen aan de noordzijde van de weg, ook daadwerkelijk te verzekeren wordt met dit plan een aanduiding 'maximum aantal wooneenheden' met een maximum van 10 op de verbeelding opgenomen.
Conform de systematiek van het geldend bestemmingsplan worden de openbare parkeerwegen opgenomen in de bestemming 'Verkeer - Verblijfsgebied'. De gronden ter plaatse van de te verwijderen parkeerweg worden in de nieuwe situatie gebruikt als achtertuin en overeenkomstig gebruik opgenomen in de bestemming 'Wonen'.
Omschrijving ontwikkeling
Het toegestane aantal woningen binnen het bestaande bouwvlak wijzigt van 5 naar 4 en van 11 naar 8 woningen.
Geldend bestemmingsplan
Deze locatie is bestemd als 'Wonen'. Voor een uitsnede van het geldend bestemmingsplan wordt verwezen naar afbeelding 3.5. Het aantal woningen binnen de bouwvlakken mag niet meer bedragen dan aangegeven met de aanduiding 'maximum aantal wooneenheden'. In dit geval zijn (5+11) 16 woningen toegestaan.
Afbeelding 3.5: Uitsnede geldend bestemmingsplan (Bron: gemeente Berkelland)
Aanpassing bestemmingsplan
Herontwikkeling naar 12 woningen binnen het bouwvlak past het geldend bestemmingsplan. Om de afname van het aantal woningen, met 5 woningen, ook daadwerkelijk te verzekeren wordt met dit plan een aanduiding 'maximum aantal wooneenheden' met een maximum van 12 op de verbeelding opgenomen.
De maximale goot- en bouwhoogte worden voor alle woningen in dit deel hetzelfde, namelijk 6 en respectievelijk 10 meter. Opgemerkt wordt dat de bouwvlakken ongewijzigd blijven.
Omschrijving ontwikkeling
De gewenste herontwikkeling op deze locatie voorziet in 4 woningen.
Geldend bestemmingsplan
Deze locatie is bestemd als 'Wonen'. Voor een uitsnede van het geldend bestemmingsplan wordt verwezen naar afbeelding 3.6. Het aantal woningen binnen het bouwvlak mag niet meer dan het bestaande aantal (4) bedragen, aangezien er geen aanduiding 'maximum aantal wooneenheden' op de verbeelding is opgenomen. De goot- en bouwhoogte mag niet meer dan respectievelijk 3 en 7 bedragen.
Afbeelding 3.6: Uitsnede geldend bestemmingsplan (Bron: gemeente Berkelland)
Aanpassing bestemmingsplan
Herontwikkeling naar 4 woningen binnen het bouwvlak past het geldend bestemmingsplan. Echter past het bouwplan niet binnen de aangegeven goot- en bouwhoogte. De maximale goot- en bouwhoogte wordt aangepast naar respectievelijk 4,5 en 10 meter.
Omschrijving ontwikkeling
De gewenste herontwikkeling op deze locatie voorziet in 4 woningen.
Geldend bestemmingsplan
Deze locatie is bestemd als 'Wonen'. Voor een uitsnede van het geldend bestemmingsplan wordt verwezen naar afbeelding 3.7. Het aantal woningen binnen het bouwvlak mag niet meer dan het bestaande aantal bedragen, danwel met de aanduiding 'maximum aantal wooneenheden' op de verbeelding is aangegeven. In het gedeelte van het oostelijke bouwvlak zijn twee woningen aanwezig. Ter plaatse van het westelijke bouwvlak zijn middels de aanduiding 'maximum aantal wooneenheden' 2 woningen toegestaan. Ter plaatse van de 'Wro-zone wijzigingsgebied 1' mag onder voorwaarden een horecabedrijf in de vorm van een cafetaria worden toegestaan.
Afbeelding 3.7: Uitsnede geldend bestemmingsplan (Bron: gemeente Berkelland)
Aanpassing bestemmingsplan
Herontwikkeling naar 4 woningen binnen de bouwvlakken past het geldend bestemmingsplan. Aangezien het een herontwikkellocatie betreft is de aanduiding 'maximum aantal wooneenheden' met een maximum van 4 op de verbeelding opgenomen. Opgemerkt wordt dat de bouwvlakken met dit plan worden omgevormd naar één bouwvlak, gericht op de Koppeldijk.
Door gewijzigde inzichten is er geen behoefte meer aan een horecabedrijf in de vorm van een cafetaria. Daarom wordt de 'Wro-zone wijzigingsgebied 1' van de verbeelding verwijderd.
Samenvattend worden de volgende (planologische) wijzigingen doorgevoerd, namelijk:
De Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte is op 13 maart 2012 vastgesteld. De Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR) geeft een totaalbeeld van het ruimtelijk- en mobiliteitsbeleid op rijksniveau en vervangt de Nota Ruimte, de Structuurvisie Randstad 2040, de Nota Mobiliteit, de MobiliteitsAanpak en de Structuurvisie voor de Snelwegomgeving. Tevens vervangt het een aantal ruimtelijke doelen en uitspraken in onder andere de Agenda Landschap en de Agenda Vitaal Platteland. Daarmee wordt de SVIR het kader voor thematische of gebiedsgerichte uitwerkingen van rijksbeleid met ruimtelijke consequenties.
In de SVIR heeft het Rijk drie rijksdoelen om Nederland concurrerend, bereikbaar, leefbaar en veilig te houden voor de middellange termijn (2028):
Voor de drie rijksdoelen worden de 13 onderwerpen van nationaal belang benoemd. Hiermee geeft het Rijk aan waarvoor het verantwoordelijk is en waarop het resultaten wil boeken. Buiten deze nationale belangen hebben decentrale overheden beleidsvrijheid.
De drie hoofddoelen van het ruimtelijk en mobiliteitsbeleid kennen nationale opgaven die regionaal neerslaan. Opgaven van nationaal belang in Oost-Nederland (de provincies Gelderland en Overijssel) zijn:
Het 'Besluit algemene regels ruimtelijke ordening' (Barro) is als Algemene maatregel van Bestuur (AmvB) direct gekoppeld aan de SVIR. In het Barro is concreet aangegeven welke nationale belangen geborgd worden in bestemmingsplannen en andere plannen van de overheden.
In de SVIR wordt de ladder voor duurzame verstedelijking geïntroduceerd. Deze ladder is per 1 oktober 2012 als motiveringseis in het Besluit ruimtelijke ordening (artikel 3.1.6, lid 2) opgenomen. Doel van de ladder voor duurzame verstedelijking is een goede ruimtelijke ordening door een optimale benutting van de ruimte in stedelijke gebieden. Hierbij dient de behoefte aan een stedelijke ontwikkeling te worden aangetoond. De ladder kent drie treden die achter elkaar worden doorlopen.
Afbeelding 4.1: Ladder voor duurzame verstedelijking (Bron: Ministerie van Infrastructuur en Milieu)
Eerst moet worden bezien of de Ladder voor duurzame verstedelijking van toepassing is. Dat hangt af van de vraag of wordt voorzien in een 'nieuwe stedelijke ontwikkeling'.
Stedelijke ontwikkeling
Het begrip ‘stedelijke ontwikkeling’ wordt in Bro 1.1.1. als volgt gedefinieerd: 'ruimtelijke ontwikkeling van een bedrijventerrein of zeehaventerrein, of van kantoren, detailhandel, woningbouwlocaties of andere stedelijke voorzieningen.
In 2010 zijn de onderdelen van het wijkplan, indien nodig, verwerkt in een bestemmingsplanherziening. Deze bestemmingsplanherziening is vervolgens in 2012 integraal opgenomen in het geldend bestemmingsplan "Borculo, Woongebieden 2011", dat in september 2012 is vastgesteld. Het geldend bestemmingsplan is ten aanzien van woningbouwaantallen conserverend van aard.
Met dit plan wordt, door planologische afname van 13 wooneenheden, geanticipeerd op de verwachte toekomstige krimp van het aantal huishoudens. Door ProWonen is de actuele behoefte aan het voorgestelde programma voldoende in beeld. Verdere verdunning is niet mogelijk. Dit vanwege het feit dat voor bestaande bewoners voldoende (vervangende) huisvestingsmogelijkheden aanwezig dienen te zijn.
Resumerend wordt gesteld dat gelet op de aard en omvang van de planologische wijziging geen sprake is van een 'nieuwe stedelijke ontwikkeling' in de zin van artikel 1.1.1 Bro. Een nadere toetsing aan de Ladder voor duurzame verstedelijking kan dan ook achterwege blijven.
Met het plan worden geen rijksbelangen geraakt. De SVIR staat dit bestemmingsplan niet in de weg. Tevens kan geconcludeerd worden dat er geen sprake is van een nieuwe stedelijke ontwikkeling als bedoeld in artikel 1.1.1. van het Bro, zodat de Ladder voor duurzame verstedelijking niet van toepassing is. Het rijksbeleid vormt derhalve geen belemmering voor de uitvoerbaarheid van het bestemmingsplan.
De provincie Gelderland heeft een nieuwe integraal provinciaal beleidsplan, de Omgevingsvisie Gelderland. De Provinciale Staten van Gelderland heeft de Omgevingsvisie op 9 juli 2014 vastgesteld.
In de Omgevingsvisie heeft de provincie twee doelen gedefinieerd die de rol en kerntaken van de provincie als middenbestuur benadrukken. De doelen zijn:
Deze doelen versterken elkaar en kunnen niet los van elkaar gezien worden. Economische structuurversterking vraagt om een aantrekkelijk vestigingsklimaat. Dat is meer dan een goede bereikbaarheid en voldoende vestigingsmogelijkheden. Het betekent ook een aantrekkelijke woon- en leefomgeving met de unieke kwaliteiten van natuur, water en landschap in Gelderland. In deze Omgevingsvisie staat het 'fysieke' in de leefomgeving centraal. Tegelijk zit er een sterke 'sociale' component aan de opgaven voor sterke steden en een vitaal landelijk gebied.
De Achterhoek is een regio met veel kwaliteiten en waarden:
De provincie en haar partners streven er samen naar om vraag en aanbod op de woningmarkt met elkaar in balans te brengen en te houden. De Achterhoekse gemeenteraden hebben de Regionale woonvisie Achterhoek 2010-2020 vastgesteld. In de eerste evaluatie van deze woonvisie zijn aanbevelingen en actiepunten geformuleerd waarmee gemeenten, corporaties en de provincie de komende jaren (verder) aan de slag gaan.
In de Regionale Woonagenda agenderen alle (relevante) partijen in een regio de regionale opgaven op het gebied van wonen. Zij maken afspraken over wat zij hieraan gaan doen. De provincie is een van de partijen. Het traject kent in de Achterhoek uitdagingen zoals:
In de Achterhoek zijn de gevolgen van de demografische ontwikkelingen goed merkbaar. De regio heeft bij het Rijk de status van 'anticipeerregio'. Bevolkingsgroei vindt nog mondjesmaat plaats. In de meeste gemeenten is al sprake van bevolkingsdaling (krimp). Er is nog beperkt vraag naar groei van de woningvoorraad, hoofdzakelijk vanwege de afname van het gemiddeld aantal personen per huishouden.
Het inzicht groeit dat, om vraag en aanbod met elkaar in balans te brengen en houden, op termijn een vorm van strategisch voorraadbeheer nodig is. Dit beheer is gericht op alle woningen binnen een gemeente en liefst afgestemd met de regio. Dit vraagt om kennis van de kansen en mogelijkheden voor:
Op basis van deze kennis kan de meest geschikte locatie bepaald worden voor:
Het accent van stedelijke ontwikkelingen verschuift van nieuwbouw naar het vitaliseren van bestaande gebieden en gebouwen. Voor een goede afweging van keuzes voor locaties van nieuwe gebouwen staat de Gelderse ladder voor duurzaam ruimtegebruik centraal. Met deze ladder wordt een transparante besluitvorming en een zorgvuldige ruimtelijke afweging nagestreefd. Het gaat om het tijdig afwegen van kansen en mogelijkheden om bestaande gebouwen te benutten bij overwegingen van nieuwe bebouwing.
Als juridische basis gebruikt de provincie de ladder voor duurzame verstedelijking die het Rijk heeft vastgelegd in het Besluit ruimtelijke ordening (Bro). In elk bestemmingsplan dat voorziet in een nieuwe stedelijke ontwikkeling dienen gemeenten volgens de rijksladder aan de hand van drie stappen de locatiekeuze te motiveren. Deze rijksladder is van provinciaal belang. Aangezien de juridische borging van de ladder al geregeld is in het Bro, heeft de provincie de ladder niet nogmaals opgenomen in de provinciale omgevingsverordening.
Met het opstellen van wijkplan De Koppel door ProWonen wordt bijgedragen aan de provinciale doelstellingen. Aan de bestaande voorraad wordt groot onderhoud gepleegd. Daarnaast worden een aantal woningen, onder meer vanwege bouwtechnische staat, gesloopt. Ter plaatse van de gesloopte woningen wordt nieuwbouw gerealiseerd. Op een aantal locaties worden minder woningen teruggebouwd dan voorzien (verdunning). Met dit bestemmingsplan wordt het maximum aantal woningen per locatie aangepast. Tevens wordt enkele beperkte aanpassingen doorgevoerd en worden planologische mogelijkheden voor gestapelde woningen en horecagelegenheden verwijderd. Hiermee wordt voldaan aan de Omgevingsvisie Gelderland.
De provincie beschikt over een palet van instrumenten waarmee zij haar ambities realiseert. De verordening wordt ingezet voor die onderwerpen waarvoor de provincie eraan hecht dat de doorwerking van het beleid van de Omgevingsvisie juridisch gewaarborgd is. De verordening voorziet ten opzichte van de Omgevingsvisie niet in nieuw beleid en is daarmee dus beleidsneutraal. De inzet van de verordening als juridisch instrument om de doorwerking van het provinciaal beleid af te dwingen is beperkt tot die onderdelen van het beleid waarvoor de inzet van algemene regels noodzakelijk is om provinciale belangen veilig te stellen of om uitvoering te geven aan wettelijke verplichtingen.
In artikel 2.2.1.1 van de Omgevingverordening Gelderland zijn de regels voor 'nieuwe woonlocaties' opgenomen. Aangezien het in dit geval gaat om een planologische afname van de aantal wooneenheden, wordt de ontwikkeling niet aangemerkt als 'nieuwe woonlocatie' en is een toetsing aan dit artikel niet aan de orde.
De Omgevingsverordening Gelderland bevat geen artikelen die direct van toepassing zijn op onderhavige ontwikkeling. De Omgevingsverordening vormt dan ook geen belemmering voor de uitvoerbaarheid van het bestemmingsplan.
Gedeputeerde Staten van Gelderland hebben op 12 januari 2010 het nieuwe 'Kwalitatief Woonprogramma 2010-2019 (KWP3)' vastgesteld. Het doel van het KWP3 is om de woningvoorraad (het aanbod) zo goed mogelijk af te stemmen op de kwantitatieve en kwalitatieve woningbehoefte (de vraag).
In het Kwalitatief Woonprogramma gaat het nadrukkelijk niet alleen om de aantallen te bouwen woningen. Er is bij de inwoners een grote behoefte aan huurwoningen en woningen in het betaalbare segment. Daarom zijn ook afspraken gemaakt over de aantallen betaalbare woningen (sociale huur en koop). Er wordt bovendien rekening gehouden met een steeds groter wordende groep ouderen die het liefst zelfstandig wil blijven wonen. Verder zijn afspraken gemaakt over de verhouding koop-huur.
Het KWP heeft tot doel het woningaanbod zo goed mogelijk af te stemmen op de kwalitatieve woningbehoefte. Concreet betekent dit dat de ontwikkeltrajecten voor de regio Achterhoek gericht zijn op het aanpakken van de belangrijkste verschillen met de uit onderzoeken gebleken behoeften aan woningen (het referentiekader). De trajecten zijn het resultaat van de vergelijking van het referentiekader en de regionaal opgetelde woningbouwprogramma’s. Het gaat hierbij om de periode 2010 tot en met 2019.
De gemeenten, de woningcorporaties en de provincie hebben dit afsprakenkader onderschreven. Dit betekent dat elk van deze partijen hun besluiten op het gebied van wonen en woningbouw zullen nemen overeenkomstig de afspraken in dit KWP.
In dit geval is er sprake van een (planologische) afname van wooneenheden. In totaal wordt het toegestane aantal woningen met 13 woningen teruggebracht. De ontwikkeling in dit bestemmingsplan past daarmee binnen het KWP3.
De ontwikkeling is in overeenstemming met de provinciaal beleid zoals opgenomen in de Omgevingsvisie Gelderland, de Omgevingsverordening Gelderland en het Kwalitatief Woonprogramma 2010-2019.
De raad heeft op 26 oktober 2010 de structuurvisie Berkelland 2025 vastgesteld. De structuurvisie geeft de hoofdlijnen van het gemeentelijk ruimtelijk beleid tot het jaar 2025 weer. Het is een integrale visie die geldt voor het grondgebied van de hele gemeente en richting geeft aan de ruimtelijke, economische en maatschappelijke ontwikkeling van de gemeente. De visie geldt voor het grondgebied van de gemeente Berkelland. Onderdeel van de visie is een structuurvisieplankaart, zoals hierna weergegeven. Op deze kaart is het plangebied aangeduid als 'bestaand woongebied'.
Afbeelding 4.2: Uitsnede structuurvisiekaart (Bron: gemeente Berkelland)
Het behouden van de rust, de variatie en de kleinschaligheid van het woningaanbod is in de toekomst een uitgangspunt voor de gemeente. De gemeente Berkelland kenmerkt zich als gemeente waar diverse vormen van ruimtegebruik naast elkaar voorkomen. De vier hoofdkernen hebben daarbij ieder hun eigen kwaliteiten. Deze kwaliteiten worden verder versterkt.
Ontwikkelingen in de samenleving, zoals de toegenomen welvaart, individualisering, vergrijzing en gezinsverdunning hebben invloed op de woningbehoefte. Er is minder vraag naar appartementen, maar meer vraag naar grondgebonden woningen.
Ten aanzien van woningbouw heeft de gemeente Berkelland tot 2020 de volgende ambities:
Voor de ambitie ‘woningbouw met zo min mogelijk beslag op ruimte buiten de bebouwde kom’ geldt dat inbreiden zoveel mogelijk voor uitbreiden gaat. Inbreiden mag echter niet ten koste gaan van de kwaliteit van bestaande wijken (groen, speelplekken, etc.). Woningbouw wordt geconcentreerd in de vier hoofdkernen.
In dit geval is er sprake van een (planologische) afname van wooneenheden. Tevens wordt op één locatie de planologische mogelijkheid voor gestapelde woningen verwijderd. In totaal wordt het toegestane aantal woningen met 13 woningen teruggebracht. De vervangende nieuwbouw van woningen binnen bestaand bebouwd gebied past goed binnen de ambities vanuit de Structuurvisie.
De gemeenteraad van Berkelland heeft op 15 april 2008 de Woonvisie Berkelland vastgesteld. De woonvisie is het beleidskader voor het wonen met accenten voor de kernen en wijken van Berkelland. Het fungeert als richtsnoer voor corporaties en ontwikkelaars bij het ontwikkelen van hun woningbouwplannen. Het beleid in de woonvisie richt zich op:
Inmiddels zijn nieuwe demografische ontwikkelingen bekend. Het hiervoor beschreven beleid in de Woonvisie is bijgesteld. In paragraaf 4.2.3 (Kwalitatief Woonprogramma 2010-2019) zijn de gevolgen en het vernieuwde beleid hiervoor al beschreven. Dit bestemmingsplan voorziet in een afname van het aantal woningen, waarmee geanticipeerd wordt op de verwachte daling van het aantal huishoudens.
Geconcludeerd wordt dat de ontwikkeling in overeenstemming is met de gemeentelijke beleidsuitgangspunten zoals verwoord in de in deze paragraaf behandelde beleidsambities.
Op grond van artikel 3.1.6 van het Besluit ruimtelijke ordening moet in de toelichting op het bestemmingsplan een beschrijving worden opgenomen van de wijze waarop de milieukwaliteitseisen bij het plan zijn betrokken. Daarbij moet rekening gehouden worden met de geldende wet- en regelgeving en met de vastgestelde (boven)gemeentelijke beleidskaders. Bovendien is een bestemmingsplan vaak een belangrijk middel voor afstemming tussen de milieuaspecten en ruimtelijke ordening.
In dit hoofdstuk worden de resultaten van het onderzoek naar de milieukundige uitvoerbaarheid beschreven. Het betreft de thema's geluid, bodem, luchtkwaliteit, externe veiligheid, milieuzonering, ecologie, archeologie & cultuurhistorie en water.
De Wet geluidhinder (Wgh) bevat geluidnormen en richtlijnen over de toelaatbaarheid van geluidniveaus als gevolg van rail- en wegverkeerslawaai en industrielawaai. De Wgh geeft aan dat een akoestisch onderzoek moet worden uitgevoerd bij het voorbereiden van de vaststelling van een bestemmingsplan, wijzigingsplan of het nemen van een omgevingsvergunning indien het plan een geluidgevoelig object mogelijk maakt binnen een geluidszone van een bestaande geluidsbron of indien het plan een nieuwe geluidsbron mogelijk maakt. Het akoestisch onderzoek moet uitwijzen of de wettelijke voorkeursgrenswaarde bij geluidgevoelige objecten wordt overschreden en zo ja, welke maatregelen nodig zijn om aan de voorkeursgrenswaarde te voldoen.
Railverkeerslawaai kan in dit geval buiten beschouwing gelaten aangezien de dichtstbijzijnde spoorweg op grote afstand is gelegen. In de nabijheid van het plangebied zijn geen gezoneerde industrieterreinen aanwezig. Industrielawaai wordt derhalve buiten beschouwing gelaten. De individuele invloed van omliggende functies wordt beschreven in paragraaf 5.6 (milieuzonering).
Op enkele locaties in voorliggend plan wordt voorzien in nieuwe geluidgevoelige objecten (woningen). Echter zijn de bouwmogelijkheden op basis van geldend bestemmingsplan reeds toereikend voor het bij recht bouwen van woningen. De bouwvlakken waarbinnen woningen gebouwd mogen worden, worden met dit plan verkleint of blijven ongewijzigd. Daarbij uitgezonderd de locatie aan de Koppeldijk (zie paragraaf 3.2.7). Op die locatie worden twee bouwvlakken samengevoegd tot één bouwvlak. Het toegestane aantal woningen neemt niet toe en de afstand tot de weg, in vergelijking met het geldend bestemmingsplan, wordt niet verkleint.
Tevens wordt één parkeerweg verplaatst en wordt één parkeerweg toegevoegd. Deze openbare parkeerwegen aan Prinses Margrietstraat staan ten behoeve van de bereikbaarheid van de woonpercelen aan de achterzijde. Deze wegen behoren tot de 30 km/uur-zone waardoor er geen wettelijke zones voor deze wegen gelden. Vanuit het oogpunt van een goede ruimtelijke ordening wordt opgemerkt dat deze wegen uitsluitend ten dienste staan ten behoeve van bestemmingsverkeer ter plaatse.
Derhalve is een onderzoek inzake wegverkeerslawaai niet benodigd.
Geconcludeerd wordt dat de Wet geluidhinder geen belemmering vormt voor het plan.
Bij de vaststelling van een bestemmingsplan dient te worden bepaald of de aanwezige bodemkwaliteit past bij het toekomstige gebruik van die bodem en of deze aspecten optimaal op elkaar kunnen worden afgestemd. Om hierin inzicht te krijgen, dient doorgaans een bodemonderzoek te worden verricht.
Op enkele locaties in voorliggend plan wordt voorzien in nieuwe geluidgevoelige objecten (woningen). Echter zijn de bouwmogelijkheden op basis van geldend bestemmingsplan reeds toereikend voor het bij recht bouwen van woningen. De bouwvlakken waarbinnen woningen gebouwd mogen worden, worden met dit plan verkleint of blijven ongewijzigd.
Alle locaties voor de nieuwe woningen zijn in het geldend bestemmingsplan bestemd tot wonen. Daarmee wordt gesteld dat de gewenste bodemkwaliteit aanwezig is.
Op twee locaties wordt de bestemming 'Verkeer - Verblijfsgebied' omgezet naar de bestemming 'Wonen'. Op de eerste locatie aan de Hieminkbeekstraat 10-16 worden bergingen ten behoeve van de appartementen gerealiseerd. Op de tweede locatie aan de Prinses Margrietstraat wordt een parkeerweg verplaatst.
Op beide locaties gaat het om een verharde wegen, waar voor zover bekend geen risicovolle activiteiten voor de bodem hebben plaatsgevonden. In het kader van dit plan is het daarom niet noodzakelijk een bodemonderzoek uit te voeren.
Het aspect 'bodem' vormt geen belemmering voor de uitvoerbaarheid van dit bestemmingsplan.
Om een goede luchtkwaliteit in Europa te garanderen heeft de Europese unie een viertal kaderrichtlijnen opgesteld. De hiervan afgeleide Nederlandse wetgeving is vastgelegd in hoofdstuk 5, titel 2 van de Wet milieubeheer. Deze wetgeving staat ook bekend als de Wet luchtkwaliteit. In de Wet luchtkwaliteit staan ondermeer de grenswaarden voor de verschillende luchtverontreinigende stoffen. Onderdeel van de Wet luchtkwaliteit zijn de volgende besluiten en regelingen:
Het Besluit niet in betekenende mate bijdragen (NIBM) staat bouwprojecten toe wanneer de bijdrage aan de luchtkwaliteit van het desbetreffende project niet in betekenende mate is. Het begrip "niet in betekenende mate" is gedefinieerd als 3% van de grenswaarden uit de Wet milieubeheer. Het gaat hierbij uitsluitend om stikstofdioxide (NO2) en fijn stof (PM10). Toetsing aan andere luchtverontreinigende stoffen uit de Wet luchtkwaliteit vindt niet plaats.
In de Regeling NIBM is een lijst met categorieën van gevallen (inrichtingen, kantoor- en woningbouwlocaties) opgenomen die niet in betekenende mate bijdragen aan de luchtverontreiniging. Enkele voorbeelden zijn:
Als een ruimtelijke ontwikkeling niet genoemd staat in de Regeling NIBM kan deze nog steeds niet in betekenende mate bijdragen. De bijdrage aan NO2 en PM10 moet dan minder zijn dan 3% van de grenswaarden.
Dit besluit is opgesteld om mensen die extra gevoelig zijn voor een matige luchtkwaliteit aanvullend te beschermen. Deze 'gevoelige bestemmingen' zijn scholen, kinderdagverblijven en verzorgings-, verpleeg- en bejaardentehuizen. Woningen en ziekenhuizen/ klinieken zijn geen gevoelige bestemmingen.
De grootste bron van luchtverontreiniging in Nederland is het wegverkeer. Het Besluit legt aan weerszijden van rijkswegen en provinciale wegen zones vast. Bij rijkswegen is deze zone 300 meter, bij provinciale wegen 50 meter. Bij realisatie van 'gevoelige bestemmingen' binnen deze zones is toetsing aan de grenswaarden die genoemd zijn in de Wet luchtkwaliteit nodig.
De planologische aanpassingen zoals vervat in dit bestemmingsplan zullen niet leiden tot een toename van verkeersbewegingen, maar gelet op de afname van het aantal woningen leiden tot een afname van verkeersbewegingen. Daarom wordt dit project aangemerkt als een project dat ‘niet in betekenende mate bijdraagt’ aan de luchtverontreiniging. Tevens worden de toegestane functies niet aangemerkt als een gevoelige bestemming in het kader van het Besluit gevoelige bestemmingen.
Het aspect luchtkwaliteit vormt geen belemmering voor de uitvoerbaarheid van dit plan.
Externe veiligheid is een beleidsveld dat is gericht op het beheersen van risico's die ontstaan voor de omgeving bij de productie, de opslag, de verlading, het gebruik en het transport van gevaarlijke stoffen. Per 27 oktober 2004 moet worden voldaan aan strikte risicogrenzen. Een en ander brengt met zich mee dat nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen moeten worden getoetst aan wet- en regelgeving op het gebied van externe veiligheid. Concreet gaat het om risicovolle bedrijven, vervoer gevaarlijke stoffen per weg, spoor en water en transport gevaarlijke stoffen via buisleidingen. Op de diverse aspecten van externe veiligheid is afzonderlijke wetgeving van toepassing. Voor risicovolle bedrijven gelden onder meer:
Voor vervoer van gevaarlijke stoffen geldt de 'Wet Basisnet vervoer gevaarlijke stoffen' (Wet Basisnet). Dat vervoer gaat over water, spoor, wegen, per buisleiding of door de lucht. De regels van het Basisnet voor ruimtelijke ordening zijn vastgelegd in:
Het doel van wetgeving op het gebied van externe veiligheid is risico's waaraan burgers in hun leefomgeving worden blootgesteld vanwege risicovolle inrichtingen en activiteiten tot een aanvaardbaar minimum te beperken. Het is noodzakelijk inzicht te hebben in de kwetsbare en beperkt kwetsbare objecten en het plaatsgebonden en het groepsrisico.
Aan hand van de Risicokaart is een inventarisatie verricht van risicobronnen in en rond het plangebied. Op de Risicokaart staan meerdere soorten risico's, zoals ongevallen met brandbare, explosieve en giftige stoffen, grote branden of verstoring van de openbare orde. In totaal worden op de Risicokaart dertien soorten rampen weergegeven. In afbeelding 5.1 is een uitsnede van de Risicokaart met betrekking tot het plangebied en omgeving weergegeven.
Afbeelding 5.1: Uitsnede risicokaart (Bron: www.risicokaart.nl)
Weergegeven is dat zich in de omgeving van het plangebied enkele buisleidingen van de Gasunie bevinden en enkele risicovolle inrichtingen. De invloedsgebieden en de belemmeringenstrook van de betreffende buisleiding reiken niet tot in het plangebied. Het opnemen van een dubbelbestemming voor wat betreft deze buisleidingen is dan ook niet aan de orde. Een nadere verantwoording van het groepsrisico dan wel plaatsgebonden risico is niet aan de orde.
Het voornemen is in overeenstemming met de wet- en regelgeving ter zake van externe veiligheid.
Voor het bepalen van de aan te houden afstanden wordt de VNG-uitgave 'Bedrijven en Milieuzonering' uit 2009 gehanteerd. Deze uitgave bevat een lijst, waarin voor een hele reeks van milieubelastende activiteiten (naar SBI-code gerangschikt) richtafstanden zijn gegeven ten opzichte van milieugevoelige functies. De lijst geeft richtafstanden voor de ruimtelijk relevante milieuaspecten geur, stof, geluid en gevaar. De grootste van de vier richtafstanden is bepalend voor de indeling van een milieubelastende activiteit in een milieucategorie en daarmee ook voor de uiteindelijke richtafstand. De richtafstandenlijst gaat uit van gemiddeld moderne bedrijven. Indien bekend is welke activiteiten concreet zullen worden uitgeoefend, kan gemotiveerd worden uitgegaan van de daadwerkelijk te verwachten milieubelasting, in plaats van de richtafstanden. De afstanden worden gemeten tussen enerzijds de grens van de bestemming die de milieubelastende functie(s) toelaat en anderzijds de uiterste situering van de gevel van een milieugevoelige functie die op grond van het wijzigingsplan mogelijk is.
Hoewel de richtafstanden in VNG-uitgave 'Bedrijven en milieuzonering' indicatief zijn, worden deze afstanden wel als harde eis gezien door de Raad van State bij de beoordeling of bedrijven op een passende afstand van woningen worden gesitueerd.
In de VNG-uitgave “Bedrijven en Milieuzonering” is een tweetal gebiedstypen te onderscheiden; 'rustige woonwijk' en 'gemengd gebied'.
Een 'rustige woonwijk' is een woonwijk die is ingericht volgens het principe van functiescheiding. Overige functies komen vrijwel niet voor. Langs de randen is weinig verstoring van verkeer. Op basis van de VNG-uitgave wordt het buitengebied veelal gerekend tot het omgevingstype 'rustige woonwijk'.
Het omgevingstype 'gemengd gebied' wordt in de VNG-uitgave “Bedrijven en milieuzonering” omschreven als een gebied met een matige tot sterke functiemenging waarbij bijvoorbeeld direct naast woningen andere functies voor kunnen komen zoals winkels, horeca en kleine bedrijven.
Het gebied waarin het plangebied zich bevindt is aan te merken als een 'rustige woonwijk'.
Zoals reeds hiervoor genoemd wordt bij het realiseren van nieuwe bestemmingen gekeken te worden naar de omgeving waarin de nieuwe bestemmingen gerealiseerd worden. Hierbij spelen twee vragen een rol:
Externe werking
Hierbij gaat het met name om de vraag of de voorgenomen ruimtelijke ontwikkeling leidt tot een situatie die, vanuit hinder of gevaar bezien, in strijd is te achten met een goede ruimtelijke ordening. Daarvan is sprake als het woon- en leefklimaat van omwonenden wordt aangetast.
De functie 'wonen' betreft geen milieubelastende activiteit voor de omgeving. Van enige vorm van aantasting van het woon- en leefklimaat van omwonenden is dan ook geenszins sprake.
Interne werking
Hierbij gaat het om de vraag of de nieuwe functie hinder ondervindt van bestaande functies in de omgeving. De functie 'wonen' betreft een milieugevoelige functie. Met dit plan wordt op twee locaties (zie Hieminkbeekstraat 10-16 en Prinses Margrietstraat) de bestemming gewijzigd naar een woonbestemming.
In dit geval is nabij de voorgenoemde locatie Speeltuin de Koppel aanwezig. Op basis van de VNG-uitgave "Bedrijven en milieuzonering" wordt deze speeltuin aangemerkt als "Buurt- en clubhuizen". Deze inrichting valt onder milieucategorie 2. De milieucategorieën 1 en 2 worden over het algemeen, gezien de geringe milieubelasting, toelaatbaar geacht naast of onmiddellijk boven/onder woonbebouwing. Opgemerkt wordt dat ter plaatse van de woonbestemming in dit plan sprake zal zijn van een aanvaard woon- en leefklimaat.
De overige locaties die bestemd worden met een woonbestemming zijn in het geldende bestemmingsplan al bestemd met een woonbestemming. Derhalve leveren omliggende milieubelastende functies geen belemmering op voor de in dit bestemmingsplan besloten ontwikkeling.
Het aspect milieuzonering vormt geen belemmering voor de uitvoerbaarheid van dit plan.
Bescherming in het kader van de natuur wet- en regelgeving is op te delen in gebieds- en soortenbescherming. Bij gebiedsbescherming heeft men te maken met de Natuurbeschermingswet en de Gelders natuurnetwerk en ontwikkelingszone. Soortenbescherming komt voort uit de Flora- en faunawet.
Natura 2000 is een samenhangend netwerk van natuurgebieden in Europa. Natura 2000 bestaat uit gebieden die zijn aangewezen in het kader van de Europese Vogelrichtlijn (79/409/EEG) en gebieden die zijn aangemeld op grond van de Europese Habitatrichtlijn (92/43/EEG). Deze gebieden worden in Nederland op grond van de Natuurbeschermingswet 1998 beschermd.
Het plangebied is niet gelegen binnen een Natura-2000 gebied, het meest nabijgelegen gebied betreft het “Stelkampsveld”. Dit gebied ligt ten westen van Borculo, op een afstand van circa 2 kilometer van het plangebied. Door de aard en omvang van de planologische wijziging en de onderlinge afstand zullen geen negatieve effecten optreden op de instandhoudingsdoelstellingen.
Het Gelders natuur netwerk (GNN) is de kern van het Nederlandse natuurbeleid. Het GNN is in provinciale structuurvisies uitgewerkt. In of in de directe nabijheid van het GNN geldt het ‘nee, tenzij’- principe. In principe zijn er geen ontwikkelingen toegestaan als zij de wezenlijke kenmerken of waarden van het gebied aantasten.
Afbeelding 5.2: Gelders Natuurnetwerk (Bron: provincie Gelderland)
Het plangebied is niet gelegen binnen het Gelders natuurnetwerk of groene ontwikkelingszone. Het dichtstbijzijnde gebied dat als zodanig is aangemerkt is gelegen op circa 700 meter van het plangebied. Door de aard en omvang van de planologische wijziging en de onderlinge afstand zullen geen negatieve effecten optreden op de kernkwaliteiten.
Wat betreft de soortbescherming is de Flora- en Faunawet van toepassing. Hierin wordt onder andere de bescherming van dier- en plantensoorten geregeld. Bij ruimtelijke ontwikkelingen dient te worden getoetst of er sprake is van negatieve effecten op de aanwezige natuurwaarden. Als hiervan sprake is, moet ontheffing of vrijstelling worden gevraagd.
Zoals is beschreven in paragraaf 3.2 passen vele ontwikkelingen binnen geldend bestemmingsplan, waardoor in een aantal plandelen reeds begonnen is met de herontwikkeling. In sommige gevallen betekent dit dat er reeds gesloopt is. In dat geval is de Flora- en faunawet betrokken in het kader van de omgevingsvergunning voor de activiteit slopen.
Ter plaatse van de parkeerwegen aan de Prinses Magrietstraat en de bergingen ten behoeve van de appartementen aan de Hiembeekstraat 10-16 wordt geen bebouwing gesloopt en/of opgaande beplanting gerooid. In verband daarmee is een (veld)onderzoek of het aanvragen van een ontheffing op de verbodsbepalingen van de Flora- en faunawet niet aan de orde.
Overigens wordt benadrukt dat rekening wordt gehouden met de in artikel 2 van de Flora- en faunawet opgenomen zorgplichtbepaling.
Ecologische aspecten vormen geen belemmering voor de uitvoerbaarheid van de beoogde aanpassingen zoals vervat in dit bestemmingsplan.
Op 1 september 2007 is de Wet op de archeologische monumentenzorg (Wamz), een wijziging op de Monumentenwet 1988, van kracht geworden. Deze wijziging van de wet heeft ervoor gezorgd dat gemeenten een archeologische zorgplicht krijgen en dat initiatiefnemers van projecten waarbij de bodem wordt verstoord, verplicht zijn rekening te houden met de archeologische relicten die in het plangebied aanwezig (kunnen) zijn. Hiervoor is onderzoek noodzakelijk: het archeologisch vooronderzoek. Als blijkt dat in het plangebied behoudenswaardige archeologische vindplaatsen aanwezig zijn, dan kan de initiatiefnemer verplicht worden hiermee rekening te houden. Dit kan leiden tot een aanpassing van de plannen, waardoor de vindplaatsen behouden blijven, of tot een archeologische opgraving en publicatie van de resultaten.
Voor het behoud en bescherming van de (verwachte) archeologische waarden, zijn afhankelijk van de verwachting verschillende dubbelbestemmingen opgenomen in het geldend bestemmingsplan.
Aan de dubbelbestemmingen is in de regels een omgevingsvergunningenstelsel gekoppeld met een onderzoeksgrens. Als bodemingrepen dieper gaan dan aangegeven diepte én de oppervlakte groter is dan de aangegeven oppervlakte, dan is archeologisch onderzoek noodzakelijk. Bij voorliggende ontwikkeling zal per planonderdeel ten tijde van de omgevingsvergunning aanvraag worden beoordeeld of een archeologisch onderzoek noodzakelijk is. De onderzoeksgrenzen van de in dit plan opgenomen dubbelbestemmingen betreffen:
Dubbelbestemming: | Diepte: | Oppervlakte: | |
Waarde - Archeologische Verwachting 1 | 0,40 m |
100 m2 | |
Waarde - Archeologische Verwachting 2 | 0,30 m | 100 m2 | |
Waarde - Archeologische Verwachting 3 | 0,30 m | 2.500 m2 |
Ter bescherming van deze eventueel aanwezige archeologische waarden zijn in de regels en op de verbeelding van dit bestemmingsplan deze dubbelbestemmingen opgenomen conform het geldend bestemmingsplan.
Onder cultuurhistorische waarden worden alle structuren, elementen en gebieden bedoeld die cultuurhistorisch van belang zijn. Zij vertellen iets over de ontstaansgeschiedenis van het Nederlandse cultuurlandschap. Vaak is er een sterke relatie tussen aardkundige aspecten en cultuurhistorische aspecten.
In de Bro is sinds 1 januari 2012 (artikel 3.1.6, tweede lid, onderdeel a) opgenomen dat een bestemmingsplan “een beschrijving van de wijze waarop met de in het gebied aanwezige cultuurhistorische waarden en in de grond aanwezige of te verwachten monumenten rekening is gehouden” dient te bevatten.
Het plangebied zelf kent geen bijzondere cultuurhistorische waarden. In de nabijheid van het plangebied bevinden zich tevens geen rijks- of gemeentelijke monumenten. Gesteld wordt dat cultuurhistorie geen belemmering vormt voor onderliggend plan.
Geconcludeerd kan worden dat een archeologisch onderzoek niet noodzakelijk wordt geacht en er geen sprake is van negatieve effecten op cultuurhistorische waarden.
Zoals in voorgaande paragrafen uiteen is gezet, wordt in het moderne waterbeheer (waterbeheer 21e eeuw) gestreefd naar duurzame, veerkrachtige watersystemen met minimale risico's op wateroverlast of watertekorten. Belangrijk instrument hierbij is de watertoets, die sinds 1 november 2003 in ruimtelijke plannen is verankerd. In de toelichting op ruimtelijke plannen dient een waterparagraaf te worden opgenomen. Hierin wordt verslag gedaan van de wijze waarop rekening is gehouden met de gevolgen van het plan voor de waterhuishoudkundige situatie (watertoets).
Het doel van de watertoets is te garanderen dat waterhuishoudkundige doelstellingen expliciet en op een evenwichtige wijze in het plan worden afgewogen. Deze waterhuishoudkundige doelstellingen betreffen zowel de waterkwantiteit (veiligheid, wateroverlast, tegengaan verdroging) als de waterkwaliteit (riolering, omgang met hemelwater, lozingen op oppervlaktewater).
Voor de in dit bestemmingsplan besloten ruimtelijke ontwikkeling worden de effecten van de ontwikkeling per waterthema afgewogen. De relevante waterthema's worden door middel van de watertoetstabel geselecteerd en dienen vervolgens nader te worden toegelicht.
Thema | Toetsvraag | Relevant | ||
HOOFDTHEMA'S | ||||
Veiligheid |
1. Ligt in of nabij het plangebied een primaire of regionale waterkering? 2. Ligt in of nabij het plangebied een kade? |
Nee Nee |
||
Riolering en Afvalwaterketen | 1. Is er toename van het afvalwater (DWA)? 2. Ligt in het plangebied een persleiding van WRIJ? 3. Ligt in of nabij het plangebied een RWZI van het waterschap? |
Nee Nee Nee |
||
Wateroverlast (oppervlaktewater) |
1. Is er sprake van toename van het verhard oppervlak? 2. Zijn er kansen voor het afkoppelen van bestaand verhard oppervlak? 3. In of nabij het plangebied bevinden zich natte en laag gelegen gebieden, beekdalen, overstromingsvlaktes? |
Nee Nee Nee |
||
Grondwateroverlast | 1. Is in het plangebied sprake van slecht doorlatende lagen in de ondergrond? 2. Bevindt het plangebied zich in de invloedzone van de Rijn of IJssel? 3. Is in het plangebied sprake van kwel? 4. Beoogt het plan dempen van slootjes of andere wateren? |
Nee Nee Nee Nee |
||
Oppervlakte- waterkwaliteit |
1. Wordt vanuit het plangebied water op oppervlaktewater geloosd? 2. Ligt in of nabij het plangebied een HEN of SED water? 3. Ligt het plangebied geheel of gedeeltelijk in een Strategisch actiegebied? |
Nee Nee Nee |
||
Grondwaterkwaliteit | 1. Ligt het plangebied in de beschermingszone van een drinkwateronttrekking? |
Nee |
||
Volksgezondheid |
1. In of nabij het plangebied bevinden zich overstorten uit het gemengde of verbeterde gescheiden stelsel? 2. Bevinden zich, of komen er functies, in of nabij het plangebied die milieuhygiënische of verdrinkingsrisico's met zich meebrengen (zwemmen, spelen, tuinen aan water)? |
Nee Nee |
||
Verdroging | 1. Bevindt het plangebied zich in of nabij beschermingszones voor natte natuur? |
Nee |
||
Natte natuur | 1. Bevindt het plangebied zich in of nabij een natte EVZ? 2. Bevindt het plangebied zich in of nabij beschermingszones voor natte natuur? |
Nee Nee |
||
Inrichting en beheer | 1. Bevinden zich in of nabij het plangebied wateren die in eigendom of beheer zijn bij het waterschap? 2. Heeft het plan herinrichting van watergangen tot doel? |
Nee Nee |
||
AANDACHTSTHEMA'S | ||||
Recreatie | 1. Bevinden zich in het plangebied watergangen en/of gronden in beheer van het waterschap waar actief recreatief medegebruik mogelijk wordt? |
Nee |
||
Cultuurhistorie | 1. Zijn er cultuurhistorische waterobjecten in het plangebied aanwezig? |
Nee |
Aangezien geen van de vragen met 'ja' is beantwoord zijn er geen waterbelangen aan de orde. Nadere behandeling van wateraspecten is niet van belang.
In de voorgaande hoofdstukken is ingegaan op het plangebied, het relevante beleid en de milieu- en omgevingsaspecten. De informatie uit deze hoofdstukken is gebruikt om keuzes te maken bij het maken van het juridische deel van het bestemmingsplan: de verbeelding en de regels. In dit hoofdstuk wordt dieper ingegaan op de opzet van dit juridische deel. Daarnaast wordt een verantwoording gegeven van de gemaakte keuzes op de verbeelding en in de regels. Dat betekent dat er wordt aangegeven waarom een bepaalde functie ergens is toegestaan en waarom bepaalde bebouwing daar acceptabel is.
In de Wet ruimtelijke ordening (Wro) die op 1 juli 2008 in werking is getreden, is de verplichting opgenomen om ruimtelijke plannen en besluiten digitaal vast te stellen. De digitaliseringsverplichting geldt vanaf 1 januari 2010. Dit bestemmingplan is opgesteld conform de normen van de SVBP 2012 (Standaard voor vergelijkbare bestemmingsplannen 2012. De Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen maakt het mogelijk bestemmingsplannen te maken die op vergelijkbare wijze zijn opgebouwd en op een zelfde manier worden verbeeld. Vergelijkbare bestemmingsplannen leiden tot een betere dienstverlening en tot een effectievere en efficiëntere overheid.
Het juridisch bindend gedeelte van het bestemmingsplan bestaat uit planregels en bijbehorende verbeelding waarop de bestemmingen zijn aangegeven. Deze verbeelding kan zowel digitaal als analoog worden verbeeld. De verbeelding en de planregels dienen in samenhang te worden bekeken.
De regels uit het bestemmingsplan "Borculo, Woongebieden 2011" zijn van toepassing en worden in de regels van dit bestemmingsplan dan ook onverkort van toepassing verklaard. Daarmee blijft een eenduidig planologisch regiem gelden ter plaatse.
De regels zijn onderverdeeld in vier hoofdstukken:
Hoofdstuk 1 bevat de inleidende regels. Deze regels gelden voor het gehele plangebied en bevatten:
Naast de voor dit bestemmingsplan benodigde begrippen, blijven de overige begrippen van bestemmingsplan "Borculo, Woongebieden 2011" onverkort van toepassing.
De meetvoorschriften van bestemmingsplan "Borculo, Woongebieden 2011" blijven onverkort van toepassing.
Hoofdstuk 2 van de regels bevat de juridische vertaling van de in het plangebied voorkomende bestemmingen, zoals weergegeven op de verbeelding. In dit hoofdstuk en de daarin opgenomen artikelen 'Tuin', Verkeer - Verblijfsgebied', 'Wonen', 'Wonen - Gestapeld', 'Waarde - Archeologische Verwachting 1', 'Waarde - Archeologische Verwachting 2' en 'Waarde - Archeologische Verwachting 3' worden de bestemmingsregels van het bestemmingsplan "Borculo, Woongebied 2011" van toepassing verklaard.
In paragraaf 6.3 worden de bestemmingen nader toegelicht en wordt aangegeven waarom voor bepaalde gronden voor deze bestemmingen is gekozen.
In hoofdstuk 3 worden de algemene regels zoals opgenomen in het bestemmingsplan "Borculo, Woongebied 2011" onverkort van toepassing verklaard.
In hoofdstuk 4 van de regels staan de overgangs- en slotregels. De regels ten aanzien van het overgangsrecht zoals opgenomen in het bestemmingsplan "Borculo, Woongebied 2011" worden onverkort van toepassing verklaard. In de slotregel wordt aangegeven hoe het bestemmingsplan wordt genoemd.
Kenmerk van de Nederlandse ruimtelijke ordeningsregelgeving is dat er uitgegaan wordt van toelatingsplanologie. Een bestemmingsplan geeft aan welke functies waar zijn toegestaan en welke bebouwing mag worden opgericht. Bij het opstellen van dit bestemmingsplan zijn keuzes gemaakt over welke functies waar worden mogelijk gemaakt en is gekeken welke bebouwing stedenbouwkundig toegestaan kan worden.
Het is noodzakelijk dat het bestemmingsplan een compleet inzicht biedt in de bouw- en gebruiksmogelijkheden binnen het betreffende plangebied. Het bestemmingsplan is het juridische toetsingskader dat bindend is voor de burger en overheid en geeft aan wat de gewenste planologische situatie voor het plangebied is.
In deze paragraaf worden de gemaakte keuzes nader onderbouwd.
Tuin (Artikel 3)
Overeenkomstige de systematiek van het geldend bestemmingsplan zijn voortuinen behorende bij de woningen bestemd tot 'Tuin'. Binnen deze bestemming zijn naast tuinen, erkers, bouwwerken geen gebouwen zijnde en voorzieningen zoals wegen, paden en parkeervoorzieningen toegestaan. Voor het bouwen van erkers zijn specifieke regels opgenomen. Voor een bouwwerk, geen gebouw zijnde (zoals erfafscheidingen) geldt een bouwhoogte van maximaal 1 meter.
Verkeer - Verblijfsgebied (Artikel 4)
Overeenkomstige de systematiek van het geldend bestemmingsplan zijn openbare 30km/uur-wegen bestemd tot 'Verkeer - Verblijfsgebied'. Tevens is deze bestemming onder meer bedoeld voor wegen, straten, voet- en fietspaden en parkeervoorzieningen.
Wonen (Artikel 5)
De gronden binnen deze bestemming zijn onder meer bestemd voor het wonen, al dan niet in combinatie met vrije beroepen, welke bij recht mogelijk zijn. Voorts zijn bedrijfsmatige activiteiten aan huis mogelijk, als burgemeester en wethouders besluiten om hiervoor bij een omgevingsvergunning af te wijken van het plan. Bedrijfsmatige activiteiten aan huis betreffen dus activiteiten welke niet onder de vrije beroepen worden geschaard maar waaraan toch onder voorwaarden medewerking kan worden verleend als aan de opgenomen criteria hiervoor wordt voldaan.
De bouwregels zijn onderverdeelt in:
Om het maximum aantal woningen vast te leggen is per bouwvlak de aanduiding 'maximum aantal wooneenheden' opgenomen. Hoofdgebouwen moeten binnen een bouwvlak worden gebouwd. In principe gelden voor de hoofdgebouwen overal de maximale goot- en bouwhoogte van respectievelijk 6 en 10 meter, tenzij middels de aanduiding anders is aangegeven.
In het "Borculo, Woongebied 2011" is de aanduiding 'maximale goot- en bouwhoogte (m)' opgenomen in de regels en op de verbeelding. Gelet op de SVBP2012 dient deze aanduiding worden beschreven als 'maximum goothoogte (m), maximum bouwhoogte (m)'. Dit wordt specifiek gewijzigd in de regels van dit plan in de bestemming 'Wonen'.
Wonen - Gestapeld (Artikel 6)
De gronden binnen deze bestemming zijn onder meer bestemd voor woningen en appartementen. Deze bestemming is opgenomen op de locatie aan de achterzijde van de gestapelde woningen aan de Hiembeekstraat 10-16 ten behoeve van het realiseren van bergingen bij de wooneenheden. De gezamenlijke oppervlakte van de bijgebouwen bij het woningcomplex mag niet meer bedragen dan 100 m2 en 60% van de oppervlakte van het erf.
Waarde - Archeologische Verwachting 1,2 en 3 (Artikel 7, 8 en 9)
In dit geval zijn de dubbelbestemmingen 'Waarde - Archeologische Verwachting 1', 'Waarde - Archeologische Verwachting 2' en 'Waarde - Archeologische Verwachting 3' opgenomen. De gronden met deze dubbelbestemmingen zijn mede bedoeld voor het behoud en de bescherming van de (te verwachten) archeologische waarden in de bodem. Middels een omgevingsvergunningstelsel voor het uitvoeren van werken en werkzaamheden worden de te verwachten archeologische waarden in deze gronden beschermd.
Het project is een gezamenlijk initiatief van de wooncorporatie Prowonen en de gemeente Berkelland. De financiële middelen hiervoor zijn beschikbaar.
Hiermee is de economische uitvoerbaarheid aangetoond. Ten aanzien van het vereiste van een exploitatieplan als bedoeld in artikel 6.12 van de Wet ruimtelijke ordening wordt het volgende opgemerkt. Op grond van artikel 6.12 van de Wet ruimtelijke ordening stelt de gemeenteraad een exploitatieplan vast voor gronden waarop een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen bouwplan is voorgenomen.
In het voorliggende geval is een anterieure overeenkomst (d.d. 27 juni 2009) gesloten tussen wooncorporatie Prowonen en de gemeente Berkelland. Hierin is onder andere de bepaling opgenomen dat eventuele planschade voor rekening van ProWonen komt. Daarmee is het kostenverhaal voor de gemeente volledig verzekerd. Het vaststellen van een exploitatieplan kan achterwege blijven.
In het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening (Barro) zijn de nationale belangen die juridische borging vereisen opgenomen. Het Barro is gericht op doorwerking van nationale belangen in gemeentelijke bestemmingsplannen. Geoordeeld wordt dat dit bestemmingsplan geen nationale belangen schaadt. Het Rijk geeft aan dat vooroverleg dan niet noodzakelijk is.
Omdat er in dit plan geen sprake is van een provinciaal belang, wordt het plan in het kader van het vooroverleg niet naar de provincie gestuurd.
Vanuit de vragen van de watertoetstabel is gebleken dat er geen waterbelangen aan de orde zijn. In het kader van vooroverleg is het plan voorgelegd aan het waterschap. Voor het waterschap was er geen aanleiding om te reageren op het plan. Nader overleg met het waterschap is niet noodzakelijk.
Conform de gemeentelijke inspraakverordening kan het bestuursorgaan zelf besluiten of inspraak wordt verleend bij de voorbereiding van gemeentelijk beleid. In voorliggend geval is besloten om een voorontwerp bestemmingsplan voor 4 weken ter inzage te leggen. Binnen de termijn zijn geen inspraakreacties ingediend.