Plan: | Buitengebied, Erve Giegink Borculo 2012 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1859.BPBGB20120006-0100 |
Beoordelingskader
Binnen ruimtelijke procedures is het van belang om mogelijke hinder of overlast voor mensen voor het aspect geluid te beoordelen. Voor een aantal bestemmingen (zoals wonen) in combinatie met een aantal typen geluidbronnen is de Wet geluidhinder het wettelijk kader dat van belang is bij het opstellen van ruimtelijke plannen.
In de Wet geluidhinder staat beschreven dat alle wegen een zone hebben. Een uitzondering hierop zijn wegen met een maximum snelheid van 30 km/uur of lager. De zone is een gebied waarbinnen een akoestisch onderzoek verplicht is als er een nieuwe woning mogelijk wordt gemaakt in het bestemmingsplan.
De breedte van de zone is afhankelijk van het aantal rijstroken en of de omgeving binnenstedelijk of buitenstedelijk is. In de onderstaande tabel staan de zonebreedtes gegeven.
Figuur 11 Zonebreedtes
In de Wet geluidhinder (Wgh) worden eisen gesteld aan: de toelaatbare geluidbelasting op de gevels van nog niet geprojecteerde woningen langs een bestaande weg binnen en buiten de bebouwde kom.
In artikel 82, lid 1 staat dat voor deze woningen de geluidbelasting van het verkeerslawaai op de gevel maximaal 48 dB mag zijn. Dit wordt de voorkeurswaarde genoemd.
Als niet aan de voorkeursgrenswaarde kan worden voldaan, kunnen burgemeester en wethouders van de gemeente een hogere toelaatbare waarde vaststellen. Dit wordt geregeld in het Besluit geluidhinder.
De maximaal te verlenen ontheffingswaarde voor een nieuw te bouwen woning in:
Uitgangspunt voor het vaststellen van een hogere waarde is dat :
Op grond van de verwachting dat de geluidproductie van motorvoertuigen in de toekomst afneemt, mogen de berekende geluidbelastingen op de gevels worden gereduceerd:
Voor de bepaling van de geluidwering van de gevels (bij de bouwvergunning) mogen deze reducties niet worden toegepast.
Overweging bij nieuwbouw van geluidgevoelige bestemmingen
De ontwikkeling ligt binnen de zones van de Oude Nettelhorsterweg. Door de gemeente zijn de openveld contouren berekend van de geluidbelasting op het gebied. De uitgangspunten weergegeven in figuur 13 zijn gehanteerd voor de berekeningen.
De gegevens komen uit het verkeersmodel Berkelland model toekomst 2020. In verband met de afnemende bevolkingsdruk in de toekomst wordt 2020 voorlopig als zichtjaar voor de toekomst gebruik.
Figuur 12 Uitgangspunten rekenmodel Oude Nettelhorsterweg een 60km weg
De berekeningen zijn uitgevoerd met het rekenmodel Geomilieu 1.90. De resultaten staan weergegeven in figuur 13 en 14. De weergave is inclusief de correctie voor het stiller worden van het wegverkeer van 5 dB.
Figuur 13 Openveld contour cum. geluidbelasting
Figuur 14 Openveld contour cum. geluidbelasting voor Bouwbesluit
Conclusies
Uit de berekeningen blijkt dat er wordt voldaan aan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB in het gebied waar de gebouwen gepland zijn,waardoor aanvullend onderzoek voor de ruimtelijke procedure niet noodzakelijk is.
Voor toetsing aan het Bouwbesluit dient rekening te worden gehouden met de geluidbelasting zonder correcties. Deze is lager dan 53 dB op de gevel. Met een minimale geluidwering van de gevel van 20 dB is het binnenniveau gegarandeerd. Aanvullende maatregelen aan de gevel zijn dan ook niet nodig.