direct naar inhoud van 5.2 Toelichting op de regels
Plan: Neede, Bedrijventerreinen 2011
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1859.BPNDE20110005-0100

5.2 Toelichting op de regels

5.2.1 Bestemmingsregels

Agrarisch
Aan de oostzijde van het bedrijventerrein ligt een deel dat in het vigerende bestemmingsplan een agrarische bestemming heeft. Deze bestemming is overgenomen. Binnen het gebied geldt wel een wijzigingsbevoegdheid om het te kunnen 'verkleuren' tot bedrijventerrein.

Bedrijventerrein

Staat van bedrijfsactiviteiten/milieuzonering
In de bestemming 'Bedrijventerrein' zijn bedrijven toegestaan die zijn vermeld in bijlage 1 Staat van Bedrijfsactiviteiten, die deel uitmaakt van de regels. Met aanduidingen op de verbeelding is bepaald welke categorie bedrijven waar is toegestaan (maximaal categorie 4.2). In de Staat van Bedrijfsactiviteiten zijn bij de diverse bedrijven voor de diverse milieufactoren, zoals geur, stof en geluid, afstandsmaten aangegeven. Het gaat daarbij om afstanden van bedrijven tot woonbebouwing die ligt in een "gemengd gebied" (of maximaal op de rand daarvan). Dit houdt in dat de afstanden die zijn genoemd ten aanzien van een "rustige woonwijk" met één stap kunnen worden verlaagd. De bij een bepaald bedrijf aangegeven grootste afstand is bepalend voor de categorie-indeling:

grootste afstand t.o.v.
gemengd gebied  
categorie  
0 m   1  
10 m   2  
30 m   3.1  
50 m   3.2  
100 m   4.1  
200 m   4.2  

Zo zijn binnen een bestemmingsvlak in de directe nabijheid van woonbebouwing bedrijven toegestaan die in de Staat van Bedrijfsactiviteiten in categorie 1 en 2 vallen. Op een afstand van 30 m tot 50 m zijn bedrijven in de categorieën 3.1 of 3.2 toegestaan. Daar waar gewenst is afgeweken van deze maat. Dit is in gevallen gedaan waar in de huidige situatie zich geen problemen voordoen.

Bestaande bedrijven die als zodanig in een hogere categorie vallen dan ter plaatse blijkens de categorie-aanduiding is toegestaan, zijn bestemd via een specifieke aanduiding 'specifieke vorm van bedrijf - ...'. Het gaat hier om de volgende bedrijven:

  • Drukkerij Hondelink aan de Magnoliastraat 22 (sbt-04);
  • W-tec B.V. aan de Handelsweg 2 (sbt-13);
  • B.C.I. Projectinrichting B.V. aan de Parallelweg (sbt-06);
  • Techno Service Nederland B.V aan de Parallelweg 28 t/m 32 (sbt-15).

De specifieke bestemming houdt in dat de huidige activiteiten kunnen worden gecontinueerd. Daarna kan op die plaats alleen nog een bedrijf worden toegestaan, dat binnen de aangeduide categorie valt.

Als zich een bedrijf voor vestiging aandient dat in de Staat van Bedrijfsactiviteiten in een hogere categorie valt dan ter plaatse is toegestaan, bijvoorbeeld in categorie 3.2, waar categorie 3.1 is toegestaan, dan kan dat bedrijf mogelijk toch worden ingepast. Via een afwijkingsbevoegdheid kan dat bedrijf worden toegestaan, mits het, gezien de gevolgen daarvan voor de omgeving, redelijkerwijs kan worden gelijkgesteld met bedrijven die op de betreffende plaats bij recht zijn toegestaan. In de omgevingsvergunning kan worden bezien of eventuele maatregelen mogelijk en toereikend zijn. Deze afwijkingsprocedure zal in de praktijk gelijk oplopen met de toetsingsprocedure van de beoogde bedrijfsactiviteiten in het kader van de Wet milieubeheer.

"Mogelijk zwaar geluidhinderlijke inrichtingen" Wet geluidhinder
De vestiging van "mogelijk zwaar geluidhinderlijke inrichtingen", in de zin van de Wet geluidhinder, is in dit gebied niet toegestaan. Dergelijke bedrijven zouden een te groot beslag leggen op de milieuruimte in het gebied en daarmee op de vestigingsmogelijkheden van andere bedrijven.

Wegen en andere bijbehorende voorzieningen
Op de gronden binnen deze bestemming zijn naast bedrijfsvestigingen ook wegen met bijbehorende voorzieningen toegestaan, ter ontsluiting van de betreffende bedrijven. Tevens zijn fiets- en voetpaden, water, groen, parkeervoorzieningen, nutsgebouwtjes e.d. toegestaan.

Bevi's
Binnen het plangebied komen geen bevi's voor. Wel bevindt zich een gasdrukregel- en meetstation in het plangebied met een plaatsgebonden risicocontour van 15 m.
In dit bestemmingsplan worden geen nieuwe bevi's bij recht toegelaten. Wel is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen om bevi's toe te laten. Hiervoor moet een wijzigingsprocedure worden doorlopen.

Bouwregels
Aan het bouwen van gebouwen op bedrijventerreinen zijn alleen die eisen aan de situering, oppervlakte en andere maatvoering gesteld, die nodig zijn om een ruimtelijk en planologisch verantwoorde invulling van het gebied te verkrijgen.

In dat kader moeten gebouwen binnen bouwvlakken worden gebouwd, op een bepaalde afstand tot wegen en tot een van de zijdelingse perceelsgrenzen.

De hoogtemaat van de gebouwen is zo veel mogelijk gelijkgesteld. Daar waar afwijkingen zijn, zijn aparte aanduidingen op de verbeelding opgenomen. Bijzondere bouwbepalingen zijn opgenomen voor kantoorruimten op bepaalde locaties om een doelmatig ruimtegebruik te bevorderen en de ruimtelijke uitstraling te versterken.

In dit plangebied zijn ter plaatse van de aanduiding "bedrijfswoning" bestaande bedrijfswoningen toegestaan. In een moderne bedrijfsvoering is een bedrijfswoning in principe geen noodzaak meer en bovendien kunnen bedrijfswoningen belemmeringen, met name qua milieuruimte, opleveren voor omliggende bedrijven.

Conform de gemeentelijke standaard zijn nadere eisen opgenomen met betrekking tot de plaats en afmeting van bebouwing.

Afwijken van bouwregels
Het bestemmingsplan bevat afwijkingsmogelijkheden betreffende het bouwen van ondergeschikte gebouwen buiten het bouwvlak, de minimumafstanden tot perceelsgrenzen en de toegestane bouwhoogten.

Afwijken van de gebruiksregels
Er is een regeling opgenomen waarmee het bevoegd gezag af kan wijken van de gebruiksregels in die zin dat bedrijven die in een hogere milieucategorie vallen dan algemeen toelaatbaar is, toch toegelaten kunnen worden. Bevi-inrichtingen, vuurwerkinrichtingen en Wgh-inrichtingen zijn hiervan uitgezonderd. Voor de eerste twee is een algemene wijzigingsbevoegdheid opgenomen.

Groen
De groenbestemming is mede bedoeld om de karakteristieke groene ruimten in het plangebied vast te leggen. In de groenbestemming zijn ook watervoorzieningen als recht toegestaan. In deze bestemming valt de ten zuiden van De Russchemors gelegen ecozone.

Op één perceel in De Russchemors is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen om deze bestemming om te zetten naar 'bedrijventerrein'.

Horeca
Deze bestemming is bedoeld om de bestaande horeca in het plangebied vast te leggen.

Tuin
Deze gronden behoren bij de op de aangrenzende gronden gelegen gebouwen. Ook mogen er erkers gebouwd worden ten dienste van de aangrenzende bestemming "Wonen".

Verkeer
Deze bestemming betreft 50 km-wegen met vooral een verbindingsfunctie. Er wordt niet voorzien in een verblijfsfunctie.

Verkeer-Verblijfsgebied
Deze bestemming geldt voor 30km-wegen en heeft betrekking op in het plangebied voorkomende dan wel daarvoor aangewezen wegen, straten en voet- en fietspaden. Deze wegen hebben ook deels een verblijfsfunctie en zijn kleinschaliger van aard dan de wegen met de bestemming 'verkeer'.

Water
Structureel water is als zodanig bestemd op de verbeelding.

Wonen
Deze bestemming heeft betrekking op alle woningen, al dan niet in combinatie met vrije beroepen, die bij recht mogelijk zijn. Verder zijn bedrijfsmatige activiteiten aan huis mogelijk, als het bevoegd gezag besluit om hiervoor bij een omgevingsvergunning af te wijken van het plan. Bedrijfsmatige activiteiten aan huis betreffen activiteiten die niet onder de vrije beroepen worden geschaard maar waaraan toch onder voorwaarden medewerking kan worden verleend als aan de opgenomen criteria wordt voldaan. De aangegeven maximale goot- en bouwhoogten zijn gebaseerd op het vigerende plan.

Binnen de bestemming 'Wonen' is een specifieke regeling opgenomen voor enkele kavels langs de Oude Eibergseweg. Naast wonen is hier tevens een lichtere vorm van bedrijvigheid toegestaan die het niveau van 'aan huis gebonden beroepen' overstijgt. De bestemmingsregeling is zo veel mogelijk afgestemd op het vigerende bestemmingsplan.

Daarnaast is voor sommige percelen een wijzigingsbevoegdheid opgenomen om de bestemming te wijzigingen naar 'Bedrijventerrein'.

Waarde-Archeologische Verwachting 1, 2 en 3
Voor de bestemming WR-AV 1 geldt dat voor het bouwen in principe een onderzoeksrapport nodig is, dan wel andere informatie omtrent de archeologische situatie ter plekke moet worden overgelegd. Dit is niet het geval bij bouwwerken kleiner dan 100 m2 en wanneer de ingreep minder diep reikt dan 40 cm onder het maaiveld of wanneer op, dan wel maximaal tot 2,50 meter uit de fundering wordt gebouwd. Voor de toelaatbaarheid van vergunningplichtige bouwwerken is een advies van de archeoloog vereist. Aan de vergunning kunnen voorwaarden worden verbonden ter bescherming van de archeologische waarden.

Verder geldt voor diverse werkzaamheden ook een vergunningplicht. Hiervoor geldt dat een onderzoeksrapport dan wel andere goed bevonden informatie is vereist ter beoordeling van de toelaatbaarheid. De archeoloog wordt ook hier gehoord zodat het bevoegd gezag zich een goed beeld kan vormen ten aanzien van de toelaatbaarheid van de ingreep. Ook aan deze vergunning kunnen voorwaarden worden verbonden ter bescherming van de archeologische waarden. |

Voor de bestemming, WR-AV 2 en WR-AV 3 gelden iets minder strenge regels. De regels verschillen voor wat betreft de toegestane oppervlakte en diepte van de gebouwen en de diepte van de werkzaamheden waarvoor geen vergunning is vereist.
Er bevindt zich één archeologische vindplaats in het plangebied. Deze heeft conform de gemeentelijke archeologische beleidskaart de dubbelbestemming WR-AV 2 gekregen.

Waterstaat-Waterbergingsgebied (dubbelbestemming)
Overeenkomstig het vigerende bestemmingsplan voor De Russchemors is aan de randen van dit terrein een dubbelbestemming opgenomen om hier waterberging mogelijk te maken. Deze gronden kunnen worden ingericht ten behoeve van voorzieningen voor de waterberging en waterhuishouding en voor groenvoorzieningen.

5.2.2 Algemene overgangsregels

Anti-dubbeltelbepaling
Ingevolge het Bro (Besluit ruimtelijke ordening) moet deze bepaling met deze formulering in de regels van een bestemmingsplan worden opgenomen.

Algemene bouwregels
Deze regel dient om maten en percentages die in het verleden legaal zijn gerealiseerd, maar die van het plan afwijken, als recht in het nieuwe plan toe te staan.
Zonder deze bepaling zouden die situaties (mogelijk) onder het overgangsrecht gaan vallen en dan niet als recht zijn toegestaan, maar slechts kunnen worden gedoogd. Deze bepaling versterkt de rechtszekerheid.

Algemene gebruiksregels
In de algemene gebruiksregels zijn bepaalde vormen van gebruik expliciet als strijdig gebruik aangemerkt. In het gemeentelijk beleid voor dergelijke inrichtingen wordt vestiging daarvan in het onderhavige gebied niet wenselijk geacht en daarom ook niet toegestaan.

Er zijn in dit artikel ook parkeernormen opgenomen.

Algemene aanduidingsregels
Binnen de 'veiligheidszone plaatsgebonden risico' is een regeling opgenomen die de vestiging van (beperkt) kwetsbare objecten niet toestaat.
Daarnaast zijn twee wijzigingsgebieden opgenomen om de bestemming te kunnen wijzigen naar 'Bedrijventerrein'.

Algemene afwijkingsregels
Burgemeester en wethouders kunnen op de in dit artikel genoemde, relatief ondergeschikte punten afwijken van de bepalingen van het plan. Het gaat daarbij om het realiseren van nutsvoorzieningen van beperkte omvang, ondergeschikte afwijkingen van diverse in het plan getrokken grenzen, het in beperkte mate afwijken van de diverse maten en percentages en het -onder voorwaarden- bouwen van antenne- en telecommasten.

Wijzigingsbevoegdheden
Het plan bevat een algemene wijzigingsbevoegdheid waarmee tijdens de looptijd van het plan desgewenst grenzen tussen bestemmingen en grenzen van aanduiding kunnen worden verschoven. Met deze wijzigingsmogelijkheid kan het plan ook in de toekomst op een goed controleerbare en doseerbare wijze flexibel worden gehouden. Voor bevi's s en vuurwerkinrichtingen is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen.

Overgangsregels
Ingevolge het Bro (Besluit ruimtelijke ordening) moeten de overgangsregels met deze formulering in de regels van een bestemmingsplan worden opgenomen.