direct naar inhoud van 6.2 Toelichting op de regels
Plan: Noordijk, Dorp 2011
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1859.BPNDK20090017-1000

6.2 Toelichting op de regels

Agrarisch

Deze bestemming is binnen het plangebied beperkt aanwezig en is zoveel mogelijk overeenkomstig de geldende plannen opgenomen. Het betreft merendeels 'snipper'gronden met nog een agrarische gebruiksvorm.

Bedrijf

Deze bestemming komt voor op diverse adressen verspreid door het gebied. Het betreft geen zware bedrijvigheid. Binnen de bestemming wordt het mogelijk gemaakt de huidige bedrijfsactiviteiten te continueren. Nieuwe bedrijven zijn alleen mogelijk tot en met categorie 2 van de 'Staat van bedrijfsactiviteiten' van de VNG. Deze lijst is als bijlage bij de planregels opgenomen. Daarnaast is op één locatie een industrieel bedrijf mogelijk. Dit bedrijf (Timmerije B.V.) houdt zich bezig met de productie van kunststof spuitgietproducten. Op de verbeelding is de locatie aangegeven.

Bedrijf - Nutsvoorzieningen

De gebouwen voor de voorzieningen van algemeen nut hebben deze bestemming gekregen.

Groen

Deze bestemming is mede bedoeld om de karakteristieke groene ruimten in het plangebied vast te leggen.

Horeca

Binnen deze bestemming vallen horecabedrijven in de categorieën 1 t/m 3 van de 'lijst van horecabedrijven'. Deze lijst is als bijlage aan de regels toegevoegd. Genoemde categorieën zijn vrij uitwisselbaar.

Maatschappelijk

Deze bestemming is bedoeld voor maatschappelijke voorzieningen in het algemeen. Functiewisseling is, binnen de opgesomde functies, mogelijk binnen de bestemming.

Maatschappelijk - Onderwijs

Deze bestemming is bedoeld voor educatieve voorzieningen en - in het verlengde daarvan - voor kinderopvang en buitenschoolse opvang. In tegenstelling tot de bestemming 'Maatschappelijk' is hier geen functiewisseling mogelijk, maar is gekozen voor een specifiek op de situatie toegespitste bestemming.

Sport

Deze bestemming komt voor op het bestaande sportterrein en het hierbij aansluitende gebied. Het biedt mogelijkheden voor het gebruik van de gronden voor de uitoefening van (buiten)sportactiviteiten, met uitzondering van gemotoriseerde sporten en sporten met dieren, en culturele activiteiten.

Tuin

Deze gronden behoren bij de op de aangrenzende gronden gelegen gebouwen. Ook mogen er erkers gebouwd worden ten dienste van een aangrenzende bestemming 'Wonen'.

Verkeer

Deze bestemming betreft vooral de 50km-wegen met een verbindingsfunctie. Er wordt niet voorzien in een verblijfsfunctie.

Verkeer - Verblijfsgebied

Deze bestemming geldt voor 30km-wegen en heeft betrekking op in het plangebied voorkomende dan wel daarvoor aangewezen wegen, straten en voet- en fietspaden. Deze wegen hebben ook deels een verblijfsfunctie (pleinen, markten) en zijn kleinschaliger van aard dan de wegen met de bestemming 'Verkeer'.

Wonen

Deze bestemming heeft betrekking op alle woningen, al dan niet in combinatie met vrije beroepen, die bij recht mogelijk zijn. Voorts zijn bedrijfsmatige activiteiten aan huis mogelijk. Burgemeester en wethouders moeten hiervoor besluiten om bij een omgevingsvergunning af te wijken van het plan. Bedrijfsmatige activiteiten aan huis zijn activiteiten die niet onder de vrije beroepen vallen maar waaraan toch meegewerkt kan worden als aan de opgenomen criteria wordt voldaan.

De aangegeven maximale goot- en bouwhoogten zijn standaard respectievelijk 6 en 10 meter. In afwijkende gevallen worden de maximale maten specifiek opgenomen. In hoofdlijn zijn de maten gebaseerd op bestaande situaties en rechten.

Leiding - Riool

De aanwezige rioolleiding is bestemd. Om schade aan de leiding te voorkomen zijn hier beperkende regels opgenomen.

Waarde - Archeologie 2, Archeologische Verwachting 1, Archeologische Verwachting 2 en Archeologische Verwachting 3

Deze dubbelbestemmingen zijn gebaseerd op de beleidsnota "Archeologische monumentenzorg in de gemeente Berkelland". Wat wel of niet is toegestaan wordt in de regels aangegeven.

Voor de bestemming WR-AV 1 geldt bijvoorbeeld dat voor het bouwen in principe een onderzoeksrapport nodig is, dan wel andere informatie omtrent de archeologische situatie ter plekke. Dit is niet het geval bij kleine bouwwerken tot 100 m2 en de diepte van de ingreep dieper gaat dan 40 cm of als op of tot 2,50 meter uit de fundering wordt gebouwd. Voor de toelaatbaarheid van de vergunning is een advies van de archeoloog vereist. Verder kunnen aan de vergunning voorwaarden worden verbonden ter bescherming van de archeologische waarden.

Verder geldt voor diverse werkzaamheden nog een vergunningplicht. Ook hiervoor geldt dat een onderzoeksrapport of andere goedbevonden informatie is vereist ter beoordeling van de toelaatbaarheid. De archeoloog wordt ook hier gehoord zodat het bevoegd gezag zich een goed beeld kan vormen over de toelaatbaarheid van de ingreep. Ook aan deze vergunning kunnen voorwaarden worden verbonden ter bescherming van de archeologische waarden .

Voor de bestemming , WR-AV 2 en WR-AV 3 gelden iets minder strenge regels. De regels verschillen voor wat betreft de toegestane oppervlakte en diepte van de gebouwen en de diepte van de werkzaamheden waarvoor geen vergunning is vereist.

De dubbelbestemming WR-A2 komt overeen met categorie AWG4 van de beleidsnota, WR-AV1 met AWV6, WR-AV 2 met AWG 3 en WR-AV 3 met AWV 9.

Anti-dubbeltelbepaling

Deze regel is opgenomen om een ongewenste verdichting van de bebouwing te kunnen voorkomen. Dit kan zich met name voordoen, als een deel van een bouwperceel, dat al bij de berekening van een maximaal bebouwingspercentage was betrokken, opnieuw - nu ten behoeve van de berekening van het maximale bebouwingspercentage van een ander bouwperceel - wordt betrokken.

Algemene gebruiksregels

Voor de redactie van de gebruiksregels is de algemene formulering aangehouden. Deze gaat uit van de gedachte, dat het gebruik uitsluitend mag plaatsvinden in overeenstemming met de bestemming. Dit maakt het noodzakelijk, dat de bestemmingsomschrijving voldoende duidelijk is.

Algemene afwijkingsregels

In dit artikel is een aantal regels opgenomen, om het mogelijk te maken dat het plan op ondergeschikte punten wordt aangepast. Dit met het voorbehoud dat de belangen van derden in redelijkheid niet mogen worden aangetast. Ook kleine afwijkingen (maximaal 10%) van de in de regels opgenomen, of op de kaart aangegeven maten van hoogten en afstanden, kunnen volgens dit artikel mogelijk worden gemaakt.

Omdat één en ander zich niet beperkt tot één bestemming maar bij meerdere bestemmingen gewenst of noodzakelijk kan blijken, zijn deze regels op alle bestemmingscategorieën van toepassing.

Overgangsrecht

Voor de redactie van deze bepalingen is het Besluit ruimtelijke ordening bepalend. Bebouwing die niet voldoet aan de bepalingen van dit bestemmingsplan is onder het overgangsrecht gebracht. Een geringe uitbreiding van de bebouwing wordt mogelijk gemaakt. Als de onder het overgangsrecht gebrachte bebouwing door een calamiteit verloren gaat is volledige herbouw toegestaan.

Het gebruik van gronden en opstallen dat in strijd is met dit bestemmingsplan op het tijdstip van het rechtskracht worden daarvan, mag in beginsel worden voortgezet. Wijziging van dit strijdige gebruik is verboden, als de afwijking van het plan wordt vergroot.