direct naar inhoud van 2.1 FrieslandCampina
Plan: Borculo, FrieslandCampina Domo 2013
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1859.BPBCL20130001-1000

2.1 FrieslandCampina

FrieslandCampina is een multinationale zuivelonderneming waarvan alle aandelen in handen zijn van Zuivelcoöperatie FrieslandCampina. Bij deze coöperatie zijn ruim 14.000 melkveebedrijven in Nederland, Duitsland en België aangesloten.

FrieslandCampina produceert zowel producten voor de consumentenmarkt als ingrediënten voor andere producenten. Consumentenproducten omvatten onder andere melk, yoghurt, zuiveldranken, kaas en melkpoeder. De belangrijkste regio's voor de verkoop van deze producten zijn Europa, Azië en Afrika. Aan industriële klanten verkoopt FrieslandCampina een breed scala aan grondstoffen en halffabricaten die op basis van melk en wei worden geproduceerd.

In Nederland bevinden de melkveebedrijven die aangesloten zijn bij FrieslandCampina zich vooral in Friesland, Groningen, Gelderland en Noord-Brabant. FrieslandCampina heeft op basis van de ligging van de melkveebedrijven het logistieke middelpunt van het melkaanbod, het zogenaamde melkzwaartepunt, bepaald. Dit melkzwaartepunt ligt in Gelderland.

Ontwikkelingen

Zowel binnen FrieslandCampina als in de sector vindt een aantal ontwikkelingen plaats.

FrieslandCampina is vanuit haar geschiedenis in Nederland ontstaan uit een samenvoeging van kleine coöperaties en overnames van andere zuivelproducenten. Als gevolg hiervan is de verwerking van melk verspreid over meerdere locaties binnen Nederland. Al enige tijd is FrieslandCampina bezig met een concentratieslag waarbij meer melk wordt verwerkt op minder locaties. Dit maakt de bedrijfsprocessen voor FrieslandCampina beheersbaarder.

Binnen de Nederlandse markt is slechts beperkte groei van de verkoop van melk en melkproducten te verwachten. De groei van de Nederlandse bevolking en de groei van de consumptie per hoofd van de bevolking zal de komende jaren niet groot zijn. De markt voor melkpoeder is een wereldwijde markt waar FrieslandCampina met name in het buitenland groei verwacht. Er is veel variatie in melkpoeder en het kan zowel als consumentenproduct als ingrediënt verkocht worden. Melkpoeder is daarmee in toenemende mate een belangrijk product voor FrieslandCampina.

Het aanbod van melk wordt in Nederland nu nog bepaald door het systeem van melkquota. Deze quota worden afgebouwd en vanaf 2015 zijn melkveebedrijven vrij om zoveel melk te produceren als zij willen. Meer melk produceren, betekent voor melkveebedrijven een meer rendabele bedrijfsvoering. Momenteel bereiden veel melkveebedrijven zich al voor op het moment dat de melkquota vervallen. De verwachting is dat vanaf 2015 het aanbod van melk in Nederland sterk zal toenemen.

Doelstelling

FrieslandCampina wil zich voorbereiden op de toename van melkaanbod en zich richten op de groeiende wereldmarkt van melkpoeder terwijl zij aansluit op de concentratieslag die FrieslandCampina doorvoert. De doelstelling voor dit project is daarmee:

Het realiseren van een melkpoederfabriek bij een bestaande locatie van FrieslandCampina nabij het melkzwaartepunt van Nederland. Deze melkpoederfabriek moet in 2015 operationeel zijn.