Plan: | Ruurlo, Willibrordusschool en sportvelden 2012 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1859.BPRLO20090009-1000 |
In de Wet geluidhinder staat beschreven dat alle wegen een zone hebben. Een uitzondering hierop zijn wegen met een maximum snelheid van 30 km/uur of lager. De zone is een gebied waarbinnen een akoestisch onderzoek verplicht is als er een nieuwe woning mogelijk wordt gemaakt in het bestemmingsplan. De breedte van de zone is afhankelijk van het aantal rijstroken en of de omgeving binnenstedelijk of buitenstedelijk is. In de onderstaande tabel staan de zonebreedtes gegeven.
In de Wet geluidhinder (Wgh) worden eisen gesteld aan:
Als niet aan de voorkeursgrenswaarde kan worden voldaan, kunnen burgemeester en wethouders van de gemeente een hogere toelaatbare waarde vaststellen. Dit wordt geregeld in het Besluit geluidhinder. De maximaal te verlenen ontheffingswaarde voor een nieuw te bouwen woning in:
Uitgangspunt voor het vaststellen van een hogere waarde is dat :
Op grond van de verwachting dat de geluidproductie van motorvoertuigen in de toekomst afneemt, mogen de berekende geluidbelastingen op de gevels worden gereduceerd:
Voor de bepaling van de geluidwering van de gevels (bij de bouwvergunning) mogen deze reducties niet worden toegepast.
Er is een cumulatieve geluidberekening uitgevoerd. Hierin is de belasting alle omliggende wegen meegenomen. Uitgangspunt daarbij was het toekomstmodel van het verkeersmodel Berkelland. Dit geeft het onderstaande plaatje. Hieruit blijkt dat verkeerslawaai geen rol speelt omdat de belasting onder de 48 dB blijf.
Afbeelding 14: Cumulatieve geluidberekening